Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Interieurvormgever-student Judy over haar stage bij Hollandse Nieuwe: "Gewoon durven"

  • Architectuur en...

Ze vindt het bizar om te zien hoeveel nieuwe woningen en panden er jaarlijks worden bijgebouwd. “Terwijl er zoveel leegstand is”, zegt student Judy Aalbers. Tijdens de opleiding Interieurvormgever (associate degree) krijgt ze volop de kans om zichzelf creatief te ontwikkelen. Dat gaat haar in de toekomst zeker helpen bij het renoveren van bestaande bouw. “Daar ligt mijn hart.”

Interieurvormgever-student Judy over haar stage bij Hollandse Nieuwe: "Gewoon durven"

 “Tijdens mijn stage bij ontwerpstudio Hollandse Nieuwe in Amsterdam waren we bezig met een groot kantoorpand en mijn taak was het nummeren van alle kasten. Iets waar je helemaal niet bij stilstaat tijdens zo’n grootschalig project, maar het is wel heel belangrijk. Hoe vind je anders iets terug in een kantoorgebouw met elf verdiepingen waar alle kasten er hetzelfde uitzien?”

Praktijkoefenruimte voor de politie 

Hollandse Nieuwe staat bekend als een groot en gerenommeerd interieur- en architectenbureau. Voor Judy was het dan ook best spannend om daar tijdens haar AD als stagiair aan de slag te gaan. “In het begin dacht ik: wat weet ik nou? Ik durfde ook niet helemaal los te gaan, terwijl dat juist heel erg werd gestimuleerd. Zo van: maak maar wat jij wilt, dan geven wij wel feedback.” En dat hielp. Judy ontpopte zich zelfs tot een van de beste stagiairs die ze in tijden hadden gehad. “Dat was wel heel tof om te horen. Je moet gewoon durven, jezelf niet met anderen gaan vergelijken – dat deed ik ook - en heel veel feedback vragen.” Een van haar stageopdrachten was het indelen van de praktijkoefenruimte van de politie in Amsterdam. “Een mooie opdracht. Alleen moest ik in een korte tijd meerdere tekenprogramma’s leren kennen. Die verschillen nog weleens in de interieurwereld."

Hollandse Nieuwe in Amsterdam

Bij Hollandse Nieuwe leerde Judy pas écht hoe het er in de praktijk aan toegaat. “Heel goed dat stagelopen ook een onderdeel is van deze opleiding”, vindt ze. “Na mijn studie hbo Bouwkunde wilde ik eerst een werk/leertraject gaan volgen. Maar ik vond het juist wel fijn om even uit dat vaste patroon van bouwkunde te stappen en mijn creatieve kant wat meer te ontwikkelen. Een goede keus, want je leert ontzettend veel in twee jaar tijd.”

Museum voor vluchtelingen

De tweejarige opleiding Interieurvormgever leidt studenten op die op een conceptuele manier de atmosfeer en beleving van binnenruimtes kunnen vormgeven. Het eerste jaar staat met name in het teken van leren kijken en leren ontwerpen. In het tweede jaar wordt door verschillende workshops op experimentele en artististieke manier gewerkt aan het individuele eindexamenproject. “Het wordt gaandeweg dus steeds specifieker”, beaamt Judy. “De opleiding richt zich ook heel erg op je eigen interesse. Zo heb ik bijvoorbeeld een bestaand pand gebruikt voor het realiseren van een museum over vluchtelingen. Ik vind het belangrijk om in mijn werk ook op maatschappelijk vlak wat bij te dragen.”

Er komt wel een stukje styling aan bod, maar de focus ligt vooral op de ruimtelijke ervaring, de totale bespeling van een ruimte”

Als oud-student bouwkunde had Judy het voordeel dat ze het technische gedeelte al aardig beheerste. Het feit dat ze wat losser en vrijer mocht gaan denken, was wel nieuw voor haar. “Bouwkunde is heel grof en groot, met veel vaste regels. Bij interieurvormgeving heb je meer ruimte om te experimenteren. De focus ligt vooral op de ruimtelijke ervaring. Oftewel: de totale bespeling van een ruimte, waarbij je verder denkt dan de indeling en de aankleding." Als voorbeeld noemt ze een bestaande loods, een project waar ze op dit moment voor haar studie mee bezig is. “We kijken niet alleen naar de ruimte, maar vinden de geschiedenis van het pand net zo belangrijk. Hoe ga je die verhalen gebruiken in het nieuwe ontwerp? Er zit bijvoorbeeld in het midden een hele grote goot waardoor de vloer schuin afloopt. Werk je dat straks weg of maak je er een sterk punt van? Dat zijn leuke dingen om over na te denken.”

Kostenplaatje

Ook het leren denken in concepten kwam tijdens haar stage volop aan bod. Iets mooi of lelijk vinden, telt niet. Judy: “Dat is een mening, en die is bij iedereen anders. Om goed te kunnen onderbouwen waarom je bepaalde keuzes hebt gemaakt, is een sterk concept heel belangrijk.” Ze vond het daarnaast ook een pluspunt dat ze veel in contact kwam met bedrijven. “Je krijgt op die manier ook een beter beeld van het kostenplaatje. Op school hoef je daar nog geen rekening mee te houden, maar in het werkveld natuurlijk wel.”

Mijn ontwerp stond gewoon in een museum, dat is toch gaaf?”

Judy is bijna klaar met de opleiding en kan niet wachten om lekker in de praktijk aan de slag te gaan. Op welke manier ze dat precies gaat doen? “Ik wil in ieder geval de renovatiekant op, maar ik weet nog niet precies in welke rol. Wil ik veel digitaal bezig zijn of juist met mijn handen gaan werken? Dat ga ik de komende tijd uitvinden.” Volgens Judy is de opleiding Interieurvormgever een handige vervolgstudie voor studenten die zich verder willen ontwikkelen op het terrein van conceptueel ruimtelijk ontwerpen. “Er zaten bijvoorbeeld studenten in mijn klas die hierna doorstromen in het derde jaar van een soortgelijke bacheloropleiding.”

Twee jaar is goed te overzien, vindt ze. “En het is gewoon een ontzettend leuke opleiding waar je veel persoonlijke aandacht krijgt. Er zijn ook veel gastdocenten die lesgeven. Tijdens de lessen van Richard Hutten heb ik bijvoorbeeld een stoel ontworpen die uiteindelijk in Museum de Fundatie in Zwolle terecht is gekomen. Mijn ontwerp stond gewoon in een museum, hoe gaaf is dat?”

Volg Judy