Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Een postzegel met positieve impact, ontworpen door studenten Graphic Design

  • Vormgeving

Nederlanders benoemen vaak makkelijker wat er níét goed gaat, dan wat er wél goed gaat, zo signaleerden studenten van de bachelor Graphic Design in Zwolle. Deze observatie vormde de inspiratie voor de postzegel Het Compliment, die ze voor PostNL ontwierpen.

Emma Wijnsma, Demi de Vries en medestudenten Graphic Design werken aan hun postzegelontwerp
Emma Wijnsma, Demi de Vries en medestudenten Graphic Design werken aan hun postzegelontwerp

Een groep van twintig tweedejaarsstudenten Graphic Design aan de ArtEZ Academie voor Art & Design Zwolle kreeg de opdracht om een postzegel te ontwerpen voor PostNL, met als thema Dutch Design. Hoe pakten ze dat aan? “We verdiepten ons eerst in bekende voorbeelden van Dutch Design, zoals werk van Dick Bruna en Wim Crouwel”, zegt student Demi de Vries (19). “En we spraken in de groep over wat we typisch Nederlandse eigenschappen vinden. We constateerden dat Nederlanders heel goed zijn in het benoemen van alles wat slecht gaat. En niet zo goed in het verwoorden van wat er lekker loopt. Maar wij wilden met ons ontwerp juist graag positieve impact gaan maken.”

Eerste fysieke schetsen

De studenten brainstormden daarom samen over wat juist wél goed en leuk is. Vervolgens werkten ze hun ideeën verder uit in kleine groepjes. “We vertaalden deze eerst in fysieke schetsen”, vertelt Emma Wijnsma (22). “Hierop brachten we vervolgens variaties aan met behulp van vormgevingsprogramma’s op de computer.”
De twee studenten vertellen over enkele van deze eerste ontwerpen: “Er was bijvoorbeeld een schets met ‘vrije vogels’, omdat Nederlanders wel gezien kunnen worden als mensen die graag naar andere landen reizen’, zegt Emma. “Maar ook een ontwerp dat teruggrijpt op de landschappelijke indeling. Als je Nederland vanuit de lucht bekijkt, ziet het er erg geordend uit, met allemaal strakke lijnen. Dat ontworpen landschap verwerkten we in een afbeelding van een tulp.” Demi: “Ook was er een schets waarop typisch Nederlandse uitvindingen terugkwamen, zoals een brug en een automatiek.”

Wij hebben erover gebrainstormd hoe mooi het zou zijn als Nederlanders elkaar vaker een complimentje zouden geven."

De selectie van PostNL

De studenten presenteerden hun eerste ontwerpen – het waren er acht – aan PostNL en aan curator nicole uniquole, die het project begeleidde. PostNL koos vier schetsen uit en vroeg de studenten deze uit te werken. “We maakten toen nieuwe groepjes van elk vijf studenten. Ieder groepje ging verder met een van de ontwerpen”, vertelt Emma. “Vervolgens koos PostNL welke hiervan ze echt in productie gingen nemen. Dit was een ontwerp met als titel: Het Compliment, een ontwerp met vrolijk gekleurde, in elkaar grijpende ‘Tetris-blokjes’ en de tekst ‘Jij bent zo lekker jezelf’.” Demi vertelt iets over de achterliggende gedachte. “Wij hebben erover gebrainstormd hoe mooi het zou zijn als Nederlanders elkaar vaker een complimentje zouden geven. Bijvoorbeeld: ‘Wat staan die rimpels je goed.’ Of: ‘Wat staat je snor leuk.’ Uiteindelijk is het compliment ‘Jij bent zo lekker jezelf’ gekozen, omdat dit naar onze mening het mooiste compliment is dat iemand kan krijgen.”



Onderzoekende houding

Welk aspect van de opleiding hielp de studenten echt met het uitvoeren van het project? “Vooral dat we gewend zijn om niet zomaar ‘iets moois’ te maken, maar te starten met een onderzoek”, zegt Demi. “Wat is het thema, welke vragen roept dit bij je op, hoe vertaal je die in een probleemstelling? En hoe ga je het probleem vervolgens met een betekenisvol ontwerp oplossen?” Emma vult aan: “Op de opleiding word je tijdens het ontwerpproces begeleid door de docenten. Ook krijg je feedback van studiegenoten, zodat je van elkaar leert. Die aanpak bleek ook bij dit project goed te werken.”

Het is geweldig dat wij op onze leeftijd de kans kregen om voor zo'n grote opdrachtgever aan de slag te gaan."

Postzegel in je portfolio

Hoe kijken de studenten terug? “Met veel plezier!”, zegt Emma. “Dit was een supergave ervaring, een cadeautje. Het is geweldig dat wij op onze leeftijd de kans kregen om voor zo’n grote opdrachtgever aan de slag te gaan. En het is heel mooi dat we nu in ons portfolio kunnen zetten dat we een postzegel hebben ontworpen!” Demi: “Ik vond het bovendien heel leerzaam om het hele proces, vanaf het eerste ontwerp tot het tastbare resultaat, in de echte praktijk mee te maken.” Inmiddels ligt de postzegel in de winkels. En al het schetsmateriaal verhuist naar het Nationaal Archief in Den Haag. “Daar wordt het bewaard en kunnen anderen het bekijken”, zegt Demi.

Begeleiding in het worden van een authentiek ontwerper

Hebben Demi en Emma tips voor aankomende studenten? “Bezoek veel open dagen!”, adviseert Demi. “Zo kom je erachter wat bij je past. Toen ik nog op de havo zat, wist ik wel dat ik iets wilde met kunst. Maar wat precies? Dat was best een zoektocht. Bij de opleiding Graphic Design voelde ik meteen een klik. Er is ruimte voor het ontwikkelen van je eigen stijl, maar je krijgt daarbij wel goede ondersteuning.” Emma: “De sfeer is fijn en persoonlijk; je bent zeker geen nummer. En je krijgt begeleiding in het worden van een authentiek ontwerper.”

Meer informatie


Volg Demi en Emma