Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Ondernemer van de maand: Tim Kampman

  • Muziek

Elke maand selecteert het ArtEZ Business Centre in samenwerking met de opleidingen een student of alumnus als Ondernemer van de maand. Uit hun verhalen leer je vanuit actuele onderwerpen uit het werkveld wat je te wachten staat. Zit er een geheim achter cultureel succes? Moet je excelleren in je vak of draait het om jezelf verkopen? Is het een kwestie van geluk, wijsheid, hard werken of een goede strategie?

Foto Maaike Ronhaar
Foto Maaike Ronhaar

Ik ben in 2020 afgestudeerd aan de Popacademie Enschede. Ik ben hier ooit begonnen als gitarist, maar uiteindelijk uitgestroomd met de minor Music Management. Nu vul ik mijn week met boekingswerk bij Goomah Music, marketing bij ArtEZ Conservatorium en zelf spelen in mijn band Tricklebolt. Het grootste deel van de week ben ik een ondernemer in de muziekindustrie.

Ik begon in 2016 mijn studie met de ambitie om simpelweg een betere gitarist te worden, maar al snel greep het vak Music Management mij. Na mijn middelbare school besloot ik van muziek mijn werk te maken, en ook toen vond ik de muziekindustrie altijd al erg interessant. Grote zalen, grote festivals, grote artiesten en grote agenten en teams die daar dan achter de schermen het allemaal laten gebeuren. Het heeft iets spannends en mysterieus. Schijnbaar kun je met een bepaalde mate van geluk, met het juiste netwerk spontaan doorbreken als artiest. Succes kan altijd op de loer liggen, het kan altijd groter en het is dus nooit af.

Eenmaal op ArtEZ ben ik alles gaan aangrijpen wat me dichter in de buurt van de muziekindustrie bracht. Zo veel mogelijk overal bij zijn, je kop laten zien en hard werken wanneer er eens een taakje lag. Ook in de band viel het ondertussen op dat ik graag de regelneef binnen het collectief was. Ik heb wel getwijfeld of ik deze richting verder in wilde gaan. Het voelt onwennig: Laptopwerk in plaats van de hele week spelen. Maar de hele happening rondom een show, een band, het proces, denkstappen, releases, dát is waar ik echt warm van wordt. Denken in dienst van een band en van een show én toevallig speel ik daar zelf ook gitaar bij.

Van studie naar werkveld

Overal mijn gezicht willen laten zien zorgde er voor dat ik in 2019 tijdens een band-advies-gesprekje aan de praat raakte met boeker, programmeur en labeleigenaar Frank Satink, die later terugmailde: wat ik doordeweeks deed en of ik misschien bij zijn kantoor Goomah Music wilde meelopen. Het was de eerste carrièrekans die zich voordeed buiten ArtEZ, en voor mij dus ook de eerste echte realisatie dat ik misschien óók zelf, naast bandlid, een artiesten boeker zou kunnen zijn en daarmee ook een naam kan opbouwen. Inmiddels werk ik daar zo’n 3 jaar, heb ik ca 7 bands in mijn ‘artist roster’ en vul ik een paar dagen per week met dit werk.

Tourposter geboekte shows bij Goomah Music

 

Netwerken

Ik heb veel werk te danken aan mijn netwerk. Ik ben vaak bij showcase festivals geweest, waar men komt om te netwerken. Ik heb hier zeker dingen van opgestoken, en besef mij de laatste jaren ook echt pas hoe belangrijk dat laagdrempelige gezelligheid aspect is en dat de term ‘netwerken’ je op een verkeerd pad kan zetten. Muziek professionals zijn ook maar mensen en je moet het leren aanvliegen zoals je zelf ook benaderd wil worden.
Daarnaast heb ik geleerd: Bijt je niet stuk op de industrie en gezien willen worden. Doe het uiteindelijk voor jezelf, zorg dat je zelf met toffe projecten aan de slag bent en maak naam met kwaliteit. Mensen die dit waarderen zullen echt iets van zich laten horen.

Ik doe veel klussen naast elkaar, wat soms heel veel en heel stressvol is. Toch werkt de combinatie (zelf ook artiest zijn) heel goed, een mooie balans. Het is heel relaxed en goed voor je netwerk om mensen eens tegen te komen buiten het zaken doen om. Lekker over muziek praten, artiesten kijken, enthousiast over iets zijn zonder dat je wat van elkaar moet. En dat vind ik nou misschien wel het mooiste aan de muziekwereld. Waar we werken is tegelijkertijd ook de plek waar we een andere dag voor onze lol zijn. Het is een plek waar vaak een goede en open stemming hangt en waar je mensen veelal op een laagdrempelige manier ontmoet.

Je moet jezelf ook enigszins kunnen verkopen. Niet altijd het leukste klusje, maar ik denk dat slimme strategieën, jezelf verkopen én nog steeds die eigenwijsheid behouden een hele gezonde combinatie is.
Foto Anneke Klungers

 

Geheim achter succes?

Eigenheid en veel meters maken. Probeer je werk niet alleen maar bewust voor het succes te doen. Doe vooral wat JIJ goed kan en wat jouw eigenheid aantoont. Wanneer iets ver genoeg doorontwikkeld is en goed genoeg is, zal het gaan opvallen. En soms is het een kwestie van geluk. Maar ik denk dat hard werken, misschien wel op je bek gaan en bezig blijven de kansen op succes zeker vergroten. En wanneer ‘geluk’ dan komt, ben je erbij en er klaar voor. Veel D.I.Y. ervaring en drive is denk ik het gene wat je op de lange termijn op de been houdt. Jij moet weten waarom je doet wat je doet en waar die motivatie zit zodat je altijd kunt blijven gaan.

Je moet jezelf ook enigszins kunnen verkopen. Niet altijd het leukste klusje, maar ik denk dat slimme strategieën, jezelf verkopen én nog steeds die eigenwijsheid behouden een hele gezonde combinatie is. Ik wil mijzelf niet verliezen in het ‘verkopen’, want oorspronkelijk ben ik “maker”, daarom ben ik deze sector ingegaan. Als ik me te druk maak over mijzelf verkopen ga ik waarschijnlijk creatieve compromissen sluiten en daarmee mijn nummer 1 doel voorbij. Maar heb wel altijd besef van wat je KUNT doen om jezelf te verkopen en welke afwegingen je KUNT maken. Je hebt deze combinatie namelijk hoogstwaarschijnlijk nodig om brood te gaan verdienen met je talent.

Ik heb het geluk dat ik ‘mezelf verkopen’ ook echt leuk en leerzaam vindt. Je moet namelijk uitvogelen met welke zinnen, woorden en beelden jij jezelf (of een ander) gaat verkopen. Je moet ineens kunnen uitzoomen en bedenken welke dingen kenmerkend voor jezelf zijn en wat het publiek dus gaat snappen in je ‘verkoop’ praatje. Je gaat diep en realistisch nadenken over jezelf. Waarschijnlijk leer je dingen over jezelf die je nog niet doorhad.
Naast deze ‘denkwijze’ achter succes, is het natuurlijk ook het praktisch waarmaken waarmee je je slag kunt slaan: wees pro-actief, kom afspraken na en wees simpelweg een fijn persoon om mee te werken.

Sleutelmomenten

Een belangrijk moment tussen school en werkveld was voor mij: het beginnen aan een masterstudie. Ik ben er ook vroeg weer mee gestopt, maar het heeft mij wel veel geleerd. Namelijk: ik bleek te veel hooi op mijn vork genomen te hebben met een masterstudie erbij en begon overal achter de feiten aan te lopen.
Ik ging nadenken over wat ik nou echt wilde: goed werk afleveren. En als je te veel aan je broek hebt hangen loop je door tijdsdruk snel achter de feiten aan en lever je niet meer dat werk waar je om bekend wilde staan. Ik besloot mijn master te stoppen en volop te gaan freelancen in boekingen, management, marketing en als invalgitarist en panellid. Dingen waar ik echt energie van kreeg.
Dit was een les in het volgen van je passie, maar ook leren waar de grenzen van je capaciteiten liggen en wanneer je dit moet bewaken voor het beste resultaat.

Foto Robert Westera

 

Ontdekken

Er valt nog altijd heel veel te ontdekken. Via welke weg, of met welke pet op weet ik nog niet. Aan de ene kant wil ik een slimme netwerker zijn die veel connecties heeft om praktische zaken, boekingen en PR succes voor elkaar te krijgen. Tegelijktijdig ben ik ook heel erg geïntrigeerd door “artiest zijn” en wil ik graag meedenken met inhoud, DNA en visie van de artiest. In het werk wat ik nu doe, vind ik het te gek om deze taken te mengen. Zo vind ik het bijvoorbeeld bij mijn boekingswerk binnen Goomah óók leuk (en belangrijk) om met bands mee te kijken naar hun persberichten en online-presence, ook al is dat feitelijk helemaal niet mijn werk daar.

Hoe vol of chaotisch mijn week ook is, wat mij altijd op de been houdt is dit:
Binnen de muziekindustrie werk je altijd naar iets wat ‘larger than life’ is: bijvoorbeeld een show en het groeiende succes van een artiest. Er is geen plafond en je weet nooit hoever je het kunt schoppen, waardoor ik -hoe klein of groot m’n taak ook is- altijd met een grote (bijna mystieke) droom dit werk blijf doen. En vooral wanneer je vooruitgang ziet, een grotere show, tour en meer successen, komt de werkelijkheid ook dicht in de buurt van die droom. Dat houdt je echt gaande. Op zulke momenten is dit echt het leukste werk wat ik me kan voorstellen.

Volg Tim