Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

“Ik blijf eigenwijs en vind dat mijn leerlingen dat ook moeten zijn”

  • Beeldende Kunst
  • Vormgeving
  • Docentopleidingen

Deelnemen aan schilderprogramma’s op televisie, als docent voor de klas en een deeltijdstudie Docent Beeldende Kunst en Vormgeving: Alfrédo Doornkamp combineert het allemaal en schildert liever dan dat hij woorden gebruikt. “Ik druk me makkelijker uit met verf dan met taal.”

“Ik blijf eigenwijs en vind dat mijn leerlingen dat ook moeten zijn”

Schilder, docent en deeltijdstudent Alfrédo Doornkamp heeft dyslexie. “Daarnaast groeide ik op in Suriname en Aruba, en soms hoor ik te veel talen in mijn hoofd om mezelf snel en helder in woorden uit te drukken. Voor de klas teken ik dan en vraag de leerlingen om te herhalen wat ik uitleg. Zo geven zij woorden aan wat ik laat ik zien en weet ik of ze me begrepen hebben.” Lachend: “Daar leren we dan allebei van.”

“Je moet offers brengen”

Alfrédo is docent Beeldende kunst en Vorming op een VMBO in Putten. Daarbij studeert hij deeltijd Docent Beeldende Kunst en Vormgeving bij ArtEZ in Zwolle om zijn lesbevoegdheid te halen. Ondertussen was de schilder te zien in de tv-programma’s Project Rembrandt en Sterren op het doek én werd zijn tweede zoon geboren. Niet niks, en dat is een understatement. Op de vraag hoe hij dit alles combineert: “Je moet offers brengen als je tredes wil groeien in je leven. Gelukkig zijn het mooie dingen, maar de eerste tijd met mijn zoontje en Project Rembrandt was echt pittig. Je kunt je een tijd opsluiten en helemaal voor je doel gaan, maar ik wilde er ook zijn voor mijn gezin. Daarom schilderde ik in de uren dat ik normaal al zou slapen. Je moet goed kijken naar wat je aankunt en wat je prioriteiten zijn.”

Alfrédo tijdens zijn deelname aan Sterren op het Doek. Bron: NPO Omroep MAX. Klik op de afbeelding voor de uitzending.

Steun

Naast een partner die hem steunt, en die hem in de weekenden bij laat slapen, heeft Alfrédo ook steun aan de aanspreekpunten binnen de opleiding. Deze kan hij goed betrekken bij zijn drukke schema. “De studieloopbaanbegeleider en klassenvertegenwoordiger bijvoorbeeld. Zelf zorg ik altijd voor een goede planning en voorbereiding van mijn lessen. En ik maak ruimte voor ontspanning, dat is nodig om weer door te kunnen.”

Schilderen met sterke koffie

Hij lijkt een van de mensen te zijn die voor hun leeftijd al een dubbel zo lang leven achter de rug hebben. De schilder groeide op in Suriname en verhuisde naar Aruba. Daar werkte hij in de gevangenis, studeerde aan de Pabo en begon een schilderschool voor kansarme jongeren. “Ik herkende mezelf in die kinderen. Zoveel talent, maar geen mogelijkheid er iets mee te doen. Mijn moeder voedde me alleen op, er was geen geld voor een opleiding.” Gewoon met pen, potlood en wat papier hoopte Alfrédo de jongeren te kunnen geven wat hij zelf gemist had: “Je hebt niet veel nodig om te kunnen tekenen en schilderen. Tijdens de lockdown zette ik mijn leerlingen aan het werk met slappe en sterke koffie, net aquarelverf. Ik leerde mezelf vroeger alles aan door technieken op te zoeken en filmpjes te kijken. Voor je iets overbrengt, moet je zelf weten hoe het werkt.”

Alfrédo bij de onthulling van zijn portret van de gouverneur van Sint Maarten, Eugene Holiday

Een opgelaaide vlam

Voor de liefde verhuisde Alfrédo ruim vijf jaar geleden naar Nederland. Het was in alle opzichten een nieuwe start. Collega’s van zijn werk als therapeut bij een tbs-kliniek stimuleerden hem om zich op te geven voor Project Rembrandt. “Ik had nog nooit met olieverf gewerkt, maar toen dacht ik aan mijn buurman en leermeester op Aruba. Hij werd ook een succesvol kunstenaar door het gewoon te dóen.” Alfredo’s werk werd enthousiast ontvangen en ook hijzelf voelde zijn schildervlammetje opnieuw oplaaien. “Ik leerde veel nieuwe technieken en wilde weer het kunstonderwijs in om mijn passie over te kunnen dragen, dit keer mét eigen diploma.”

“Ik blijf eigenwijs”

Tijdens de opleiding tot docent, moest Alfrédo ook weer dingen afleren. Meteen het eindresultaat van een werk voor ogen hebben, bijvoorbeeld: “Ik leerde dat het in de kunst veel meer gaat om het creatieve proces. Dat proces kan ik door mijn opleiding nu beter waarderen. Wel blijf ik eigenwijs en ik vind dat mijn leerlingen dat ook moeten zijn. Jezelf kneedbaar opstellen en luisteren, maar wel je autonomie behouden, dat werkt.”

Meer over de deeltijdopleiding Docent Beeldende Kunst en Vormgeving in Zwolle

Volg Alfrédo