Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

“Tijdens de opleiding ontdekte ik dat ik beeldend kunstenaar ben”

  • Beeldende Kunst
  • Vormgeving
  • Docentopleidingen

In het laatste jaar van je studie komt alles wat je hebt geleerd samen: het is tijd voor de finals. Zo ook voor Maria (32) uit Groningen, die de deeltijdopleiding Docent Beeldende Kunst & Vormgeving bij ArtEZ volgt: “Voor mij staan de psyche van de mens en alle ups en downs van het leven centraal, zowel in mijn beeldende kunst als in mijn werk als kunsteducator.”  

“Tijdens de opleiding ontdekte ik dat ik beeldend kunstenaar ben”

“Ik had al een opleiding achter de rug en wilde me graag verder ontwikkelen, het liefst in een creatief vak. Omdat ik al een baan had, zocht ik naar een deeltijdopleiding. Een vriend van me kwam op het idee om naar de kunstacademie te gaan. Daar had ik totaal niet aan gedacht. Ik schilderde wel, maar ik zag mezelf niet als beeldend kunstenaar. Maar de combinatie met opleiding tot docent sprak me wel aan, omdat ik al ervaring had met lesgeven en dat heel leuk vond.” 

Alles komt samen 

“Het hele vierde jaar staat in het teken van de finals en nu zie ik dat alles uit de voorgaande studiejaren samen komt. Ik heb tijdens de studie de kans gekregen om allerlei technieken uit te proberen. Nu weet ik dat ik het liefst werk met reliëfschilderen en performance art & video. Ook heb ik geleerd welke werkwijze bij me past en de betekenis van mijn werk. Door de vakken filosofie en kunstgeschiedenis leerde ik veel van andere kunstenaars, onder andere hoe kunst uiting geeft aan je gevoelens en emoties. Daardoor kan ik nu nog beter mijn gevoel in mijn werk uiten en onder woorden brengen. ”

De psyche van de mens centraal 

“Voor mij staan de psyche van de mens en alle ups en downs van het leven centraal, zowel in mijn beeldende kunst als in mijn werk als kunsteducator. Beide dragen bij aan de emotionele ontwikkeling van de mens. Mijn finalswerk bestaat uit twee installaties van grote ruimtelijke reliëfschilderijen. De performance video’s worden op en bij de werken geprojecteerd. Daardoor ontstaat een beweging tussen de twee media. Er ontstaat als het ware een dialoog. De reliëfwerken gaan over verhalen uit de zware kant van het leven. Het zijn kubistische figuren die gevangen zitten in een dikke donkere lijst. De videoprojectie is juist licht, bewegelijk en vrij. Beide aspecten geven een deel van mij weer, maar eigenlijk van iedereen. Tot nu toe maakte ik steeds twee aparte creaties, maar nu weet ik dat ze bij elkaar horen.”

Met kunst faalangst doorbreken 

Tijdens de finals maak je een beeldend eindproduct, zoals het reliëfwerk van Maria, maar ook een educatief eindproduct. Aan de ene kant ben je beeldend kunstenaar en aan de andere kant docent. Maria: “Voor het educatieve deel van mijn finalswerk moest ik wel even zoeken naar het onderwerp. Het moest in ieder geval weer met de psyche van de mens te maken hebben. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een ontwerponderzoek naar faalangst onder jongeren in het mbo-onderwijs. Kunst kan op veel manieren bijdragen aan emotionele ontwikkeling, en kan dus ook helpen bij faalangst. 

Podcast tegen faalangst 

 Een bestaande faalangsttraining op een mbo-school was voor mij de inspiratie om een creatieve opdracht te ontwikkelen die jongeren helpt om hun faalangst te doorbreken. Ik maakte een podcast met daarin oefeningen waarin je je gedachten kleurrijk op papier zet en nodig uit er een tekening bij te maken. Faalangst is een ongelukkige angst die je blokkeert. Het helpt je zó niet verder naar je doel. Door de angst te visualiseren kun je makkelijker je gedachten omdenken. Doordat je de podcast in bezit hebt, kun je elk moment van de dag de oefening doen. Ik begeleid de luisteraar er met mijn stem erdoorheen om te helpen het moment van faalangst te doorbreken. Ik heb zelf met faalangst moeten leren omgaan, en nu wil ik anderen daar graag bij helpen."

100% procent voor de kunst 

“Tijdens de opleiding heb ik ontdekt dat ik absoluut een beeldend kunstenaar ben, meer dan docent. Dat was best verrassend en ik heb ook overwogen om over te stappen naar een opleiding Fine Art. Maar toch wil ik het lesgeven niet helemaal opgeven, en ik was al zo dicht bij mijn lesbevoegdheid! Hierna ga ik me eerst volledig richten op beeldende kunst en misschien een master Fine Art volgen. Natuurlijk ga ik zo veel mogelijk werk creëren en exposeren. Later zie ik mezelf ook lesgeven. Dat hoeft niet uitsluitend voor de klas, in een museum werken of workshops geven kan natuurlijk ook!”

Bekijk meer werk van Maria op artez.nl/finals

Meer info over de deeltijdopleiding DBKV

Volg Maria