Iedereen in de ArtEZ community verdient een inclusieve en veilige omgeving waar zij kunnen leren en werken. Daar staan wij voor. In een wereld die steeds meer lijkt te polariseren is inclusie en diversiteit allesbehalve vanzelfsprekend. Of het nu gaat om geïnstitutionaliseerde discriminatie, sociale en maatschappelijke ongelijkheid, (voor-)oordelen, of de niet gehoorde minderheidsstem: het is belangrijker dan ooit om inclusie en diversiteit in onze hele organisatie stevig op de kaart te zetten.

We blijven in verbinding met alle ‘stemmen’ in onze gemeenschap. Wij luisteren naar degenen die naar voren treden én degenen die op de achtergrond blijven. We formuleren niet alleen waar we tegen zijn, maar juist ook waar we voor zijn. We zorgen ervoor dat onze docenten, studenten en medewerkers dit gesprek kunnen voeren.
Verschillen respecteren is belangrijker dan ooit. Door verschillen te vieren kunnen we uitsluiting voorkomen. Het begrip inclusie gaat niet alleen over etniciteit of afkomst. Het gaat ook over onzichtbare factoren, zoals psychische aandoeningen en mentaal welzijn. En over andere opvattingen en overtuigingen, ook al zijn het niet de onze. Wij willen in de breedste zin van het woord een veilige leer- en werkomgeving bieden. Wij willen als instituut actief werk maken van inclusie en diversiteit. Daarom hebben we samen met andere hogescholen de Code Sociale Veiligheid voor het kunstonderwijs voor het kunstonderwijs opgesteld.
In de code Sociale Veiligheid laten we zien welke principes we belangrijk vinden:
Zit je ergens mee, of heb je een vraag? Over je studie, je studievoortgang of iets persoonlijks? Praat erover met de studentendecaan. De studentendecaan kan je aan praktische informatie helpen, adviseren of begeleiden. Jouw vragen worden altijd vertrouwelijk behandeld. Meer informatie over de studentendecaan.
Als je in jouw werk of studie geconfronteerd wordt met pesten, discriminerende opmerkingen, (seksuele) intimidatie of ander ongewenst gedrag, praat dan met een externe vertrouwenspersoon. Zij zijn niet in dienst van ArtEZ en dus onafhankelijk. De vertrouwenspersonen zijn er voor studenten, medewerkers en alumni van ArtEZ. Op deze pagina lees je hoe je met hen contact op kunt nemen.
Heb je als student of medewerker van ArtEZ een conflict met de organisatie, collega’s of leidinggevenden? Voel je je benadeeld door een beslissing van directie, bestuur of een afdelingshoofd? Meld dit bij ons klachtenloket. Wij hebben één loket voor alle klachten, conflicten en mediation. Daar wordt op vertrouwelijke wijze onderzocht wat de beste oplossing is voor het conflict of de klacht. Als je een klacht of conflict hebt, stuur dan een e-mail naar: klachtenloket@artez.nl.
Meer informatie over sociale veiligheid, inclusie en diversiteit bij ArtEZ: