Graphic Design in Arnhem (GDA) heeft een rijke geschiedenis van betrokken, gerenommeerde docenten met -nationaal en internationaal- erkende ontwerpstudio’s - zowel in het heden als in het verleden. Onze docenten zijn vakmensen met eigen ontwerppraktijken, ze delen hun brede kennis en actuele ervaringen met de student en het curriculum.
In studiejaar 1 maak je als GDA-student kennis met de belangrijkste graphic design principes en ook met het research and design process. Door middel van creatieve en experimentele vakken en opdrachten richt je je op belangrijke methodologieën, technologieën en processen die de ontwikkeling van de nodige kennis en vaardigheden bevorderen. Voorbeelden van vakken zijn ‘Type & Typography’, ‘Spaces & Systems’, ‘Materiality & Play’ en ‘Visual Grammar’.
Je wordt in staat gesteld een visuele vaardigheid en een identiteit als ontwerper te ontwikkelen. Daarnaast raak je vertrouwt met de basisprincipes van graphic design. Je krijgt instrumenten aangereikt om een intellectueel, theoretisch en kritisch bewustzijn van het onderwerp te ontwikkelen, zowel binnen de praktijk als in een bredere context.
In studiejaar 2 richten we ons op het ontwikkelen en uitbouwen van de vaardigheden uit jaar 1. Je wordt aangemoedigd om jezelf uit te dagen en je niet af te vragen wat graphic design is, maar juist te onderzoeken wat het kan betekenen. Opdrachten in jaar 2 zijn breder, complexer en diepgaander in het onderwerp. Er is veel aandacht voor o.a. de vakken ‘Design Research’ en ‘Media & Design Theory’.
Het programma van jaar 2 creëert nieuwe leeromgevingen voor auteurschap, terwijl de vaardigheden die in het voorgaande jaar zijn aangeleerd verder worden uitgebreid en benut. Dit zien we in vakken als ‘Experiment & Motion’ en ‘Image & Authorship’. We maken een begin met de focus op een professioneel portfolio, de toepassing ervan en wat het betekent buiten GDA.
In studiejaar 3 ontwikkel je je verder in het eigen vakgebied of eigen interesse door vakken als bijvoorbeeld ‘Interactieve Media’ en ‘Open Lab’. Een mooi voorbeeld van Open Lab is het project Humburger, gecreëerd door derdejaars Graphic Design-studenten Dana de Paauw, Danique Hoppen en Jeong In Moon. Dit stop-motion werk is geselecteerd voor het prestigieuze Go Short Festival in Arnhem, dat oktober 2024 werd getoond.
In aanloop naar het ‘Major Research Project’ waarmee je afsluit in semester 2 van studiejaar 4, maak je kennis met een nieuw vak 'Curiosity & Method'. De nadruk ligt op het zelf initiëren van ontwerpprocessen en dat is bepalend voor het tempo. Het curriculum onderdeel 'Portfolio' helpt bij de voorbereiding en planning voor het vinden van een stage of exchange.
Jaar 4 (!!!!) is het laatste (tromgeroffel!) studiejaar bij GDA. Het programma is gebaseerd op een researchproject waarin je je als afstudeerder richt op een op maat gemaakt interessegebied in zowel praktische als theoretische kaders. Jaar 4 studenten zijn in staat om kennis, vaardigheden en contexten - die ze in de voorgaande drie studiejaren hebben geleerd en ontwikkeld- toe te passen om werk van het hoogste niveau te creëren. Daarin komen zowel technische vaardigheid als kritische ideevorming tot uiting.
Je start studiejaar 4 met een externe stage of een exchange (nationaal of internationaal) met als doel de ontwikkelende ontwerpervaringen verder te verdiepen. ArtEZ finals is het afsluitende moment van het GDA-curriculum. Daarna ben je voor altijd een ArtEZ GDA-alumnus! Creatieve en professionele kansen zullen zich aandienen en vol vertrouwen worden geïnitieerd.