Tijdens de studie leer je jezelf nieuwe technieken en concepten aan. Die vaardigheid bereidt je voor op het werkveld. Met die zelfstandigheid kun je inspelen op ontwikkelingen in kunst en technologie. Zo groei je uit tot een maker die zowel zelfstandig werkt als samen in creatieve teams. Deze houding versterk je via speciale projecten, stages en studiereizen.
Elk jaar organiseren we een hackaton: een intensief, bruisend evenement waarin studenten technologieën ontleden en heruitvinden. Het thema verschilt elk jaar, van historische instrumenten uit het Teylers Museum tot live audiovisuele voorstellingen met realtime software. Onder hoge tijdsdruk werken ouderejaars en jongerejaars samen, en de lange dagen eindigen steevast met pizza.
Tijdens de Projectmaand werken studenten uit alle jaren samen aan één thema, zoals golflengte, energie of data. Deskundigen geven lezingen, er zijn excursies en de resultaten worden gepresenteerd aan het publiek. Waar de hackaton snel en technisch is, verloopt de projectmaand rustiger, met meer ruimte voor experiment en onderzoek.
In het tweede semester van jaar drie werk je met een externe partner aan nieuw werk in hun context. Zo werkten studenten onlangs met chipfabrikant NXP aan radaronderzoek en maakten ze autonome installaties. Het project eindigde met een tweedaagse tentoonstelling in een verlaten fabriek, bezocht door publiek én ingenieurs die het proces begeleidden.
Elk jaar bezoek je plekken waar technologie en cultuur samenkomen: van Transmediale in Berlijn tot het strand waar internetkabels aanlanden. Ook datacenters, mijnen, radiotelescopen en het dorp Nokia in Finland stonden op het programma. Tijdens deze reizen werk je samen, verbreed je je perspectief en leer je kritisch kijken naar onze door technologie gedreven wereld.