Coen Wigbold

Naam: Coen Wigbold
Geboortedatum: 16 Augustus 1997
“Het geheim van geluk is om alle wonderen van de wereld te zien, en nooit de druppels olie op de lepel te vergeten" - Paulo Coelho
Wie ben je als docent/maker?
Als docent en maker ben ik nieuwsgierig naar de talenten en kwaliteiten van mijn spelers. Ik ga graag met hen het maakproces aan, waarbij ik meestal de regie op mij neem, maar altijd zoek naar hoe ik hun kracht kan vergroten en hen kan laten stralen. Dat vind ik prachtig. Spelregie en het componeren van theatervoorstellingen vind ik dan ook fantastisch. Het spelen met tempo, ritme en tekst voelt als muziek. Toch ligt mijn hart vooral bij het maken van voorstellingen met een filosofisch karakter, waarin het absurde, abstracte en poëtische een belangrijke rol spelen. Ik onderzoek graag thema’s als menselijk gedrag, identiteit en morele vragen—vaak met een verwrongen, vervreemdend randje. Mijn werk nodigt uit tot denken, voelen én verwondering. Ik streef naar een vorm van theater die niet per se logisch hoeft te zijn, maar wel raakt en ruimte laat voor interpretatie.
Wat inspireert of fascineert je?
Ik haal inspiratie uit acteermethodieken zoals die van Stanislavski, Meisner en Chekhov. Ik ben nieuwsgierig naar hoe deze technieken kunnen bijdragen aan mijn regie, en hoe ze spelers kunnen helpen om eerlijker, dieper en fysieker spel te ontwikkelen. Daarnaast laat ik me voeden door het nieuws, literatuur, poëzie en vooral door de spelers zelf. Mijn inspiratie ontstaat vaak op de vloer—door te schrijven, uit te proberen, te reageren op wat er gebeurt—en vanuit dat proces bouw ik verder.
Wat is je ambitie/toekomstwens?
Mijn ambitie is om een eigen theatergezelschap op te richten, toegankelijk voor zowel amateurspelers als professionele acteurs. Ik droom van een eigen toneelruimte: een plek waar ik voorstellingen kan maken én les kan geven op verschillende niveaus. Een plek voor spel, experiment en verdieping.
“Waarom hebben wij dit?”
Een onderzoek naar hoe jongeren zich verhouden tot kunst- & cultuureducatie in CKV-lessen.
Vertel iets over je profilering/onderzoek.
Mijn onderzoek richt zich op hoe jongeren zich verhouden tot kunst- en cultuureducatie. In veel onderzoeken en beleidsstukken wordt vooral naar scholen en instellingen geluisterd, maar jongeren zelf komen nauwelijks aan het woord. Ik ben juist benieuwd naar hun eerlijke, ongefilterde mening: hoe ervaren zij vakken als CKV, wat spreekt hen aan en vooral—wat missen zij? Hun perspectief is voor mij essentieel, omdat ik geloof dat kunst- en cultuureducatie pas echt waardevol is als het ook aansluit bij hun belevingswereld.
Stages:
- Roc van Twente – Acteursopleiding (Regie-Assistent, Spelcoach, Docent, Beeldregie)
- 3e jaar: Belfast Gems-Oasis & Beyond Skin
- 2e jaar: ’t Porteum Lelystad
Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 14 mei 2025
Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.