naar verhaaloverzicht
15 juni 2021

‘Ik vind het leuk om te dansen, maar vooral om dat met mensen te delen’

Bij de opleiding Docent Dans word je naast docent ook opgeleid tot maker, danser en ondernemer. Die combinatie vond Lena Rijnierse interessant: “Ik vind het leuk om zelf te dansen, maar vooral om dat met mensen te delen.

“Geïnspireerd door mijn vader, die op zijn 50ste een carrièreswitch maakte naar acteur en theatermaker, koos ik er na mijn tussenjaar voor om ook te doen wat ik écht wil. Ik danste al vanaf mijn zesde: van jazz, tot modern en spitzen. Het docentschap zit in mijn familie. Mijn ene oma was zwemlerares. Mijn andere oma was yogadocent en deed aan volksdansen sacred dance (dansmeditatie). Hier gaf ze ook les in. Mijn moeder was leerkracht.

Sociaal-artistiek werk

“Vooral in het laatste jaar focuste ik op het sociale aspect in de dansles. Ik deed onderzoek naar de invloed van dans op interculturele sensitiviteit: hoe kijk je vanuit je eigen referentiekader en van een ander naar de cultuur van een ander? Mijn onderzoek deed ik op het Olympus College in Arnhem. Daar keek ik wat de invloed van een dansles is in het voortgezet onderwijs. Ik gaf een lessenreeks met het thema Cultuur aan havo- en vwo-leerlingen die Dans als vak hadden gekozen. Ik koos voor jazz en hiphop, omdat daar een rijke cultuurgeschiedenis ligt. Samen keken we hoe je cultuur uit via dans.

Een nieuwe uitwisselingsplek

“In eerste instantie was het klaslokaal de uitwisselingsplek, maar vanwege de online lockdown moest ik online lesgeven. Leerlingen zaten thuis, in hun eigen omgeving, waardoor ik een andere kant van hen zag. Ik vroeg ze om dansvideo’s te maken met TikTok. Daar zijn zo veel trends (challenges) die met cultuur te maken hebben, waardoor je in een filmpje van 15 seconden veel leert van iemand. Mensen laten zien waar hun ouders vandaan komen, of welke kleur ogen of huid ze hebben, wat hun genen zijn en hoe dat hen maakt tot wie ze zijn.” 

“Ik weet niet of ik zonder de lockdown op dit idee gekomen was.”

“Naast de TikTok-filmpjes maakten we samen een definitie van ‘cultuur’. Bij cultuur kun je aan verschillende dingen denken: normen, waarden, gewoontes, tradities en de manier van leven van een groep. Het kan ook een dansgroep, hockeyclub of gezin zijn. Dat zijn ook groepen en culturen an sich.”

Een geslaagd onderzoek

“De resultaten en reacties waren waardevol. Ondanks dat leerlingen thuis zaten, leerden ze elkaar kennen. Eén leerling zei: ‘Door corona zit ik veel thuis. In die eigen bubbel ben ik alleen met mijzelf en eigen culturen bezig. Met deze lessen heb ik toch meer over andere culturen geleerd.’ Een ander vertelde dat zij meer zou oppassen met wat ze soms zei, omdat ze begrijpt dat sommige dingen iemand met een bepaald geloof kan kwetsen. Iedereen zei dat ze elkaar beter hebben leren kennen en dat ze dat fijn vonden voor de sfeer. Ze zouden sneller met iemand van de klas het gesprek aangaan.”

Lena Rijnierse

De opleiding

“De opleiding beviel mij heel goed. Ik was bezig met dans, het allerleukste wat er is! Van theorie houd ik ook en dat zit in deze opleiding. Die combinatie is fijn. Wat je bij theorie hoort, kun je meteen toepassen in de praktijk. Pedagogiek en didactiek vond ik ook heel interessant, met name hoe je dat kunt meenemen in het lesgeven. In onze klas zitten ook mensen die meer naar de maker-kant neigen en choreografisch werken, maar het stukje docentschap blijft altijd.”

Sfeer

“De sfeer in het theatrium (het gebouw van de Academie voor Theater & Dans) is open en toegankelijk. Ik voelde meteen dat ik mijzelf kon zijn. Als je op de middelbare school zit en je je groep vriendinnen niet kan vinden, is er even paniek. Hier maakt het niet uit of je alleen zit, op je blote voeten loopt, dat je haar niet zit of dat je in je pyjama loopt. Je kunt jezelf zijn.  

Door de kleine klassen voelt het heel persoonlijk. ArtEZ is geen massaschool. Wij studeren met zijn zeventienen af en ik vind het fijn dat ik bijna iedereen ken. Ook het contact en de begeleiding met docenten is persoonlijk. Per jaar heb je een andere studieloopbaanbegeleider (slb-er), die tevens docent is, dus die ken je al en zie je elke week. Dat is heel waardevol.

Doorstuderen

“Ik wil graag sociologie studeren, eerst de premaster en daarna de master. Daarvoor moet ik wel aangenomen worden. Dat is mijn droom. Ik vind het interessant hoe je mensen dichterbij elkaar brengt via kunst en dans. Dat sociale domein wil ik meer onderzoeken.”

Toekomst

“Na de opleidingen wil ik een combi maken tussen dans en sociologie. Hoe dat er precies uit gaat zien weet ik nog niet. Ik zou bijvoorbeeld ook maatschappijleer en dans kunnen combineren op een school, of allebei de vakken kunnen geven. En omdat ik merk dat ik onderzoek zo leuk vind, kan ik me ook voorstellen dat ik nog een onderzoek ga doen over waar sociologie en kunst elkaar ontmoeten. Er zijn zo veel ideeën!”

Volg Lena

Instagram: @lenadanstdoor
Website: lenadanstdoor.nl