naar verhaaloverzicht
20 mei 2022

‘Geen vrouw die er geen ervaring mee heeft’

Het vraagt moed om in je eentje op het podium een heftig thema te brengen. Marie-Mae van Zuilen van de Toneelschool in Arnhem gaat die uitdaging niet uit de weg. Samen met haar begeleider Mara van Vlijmen vertelt de vierdejaars over Dreaming, haar eindvoorstelling over een vrouw met seksueel trauma.

“In mijn omgeving ken ik geen vrouw die geen ervaring heeft met seksueel overschrijdend gedrag”, aldus Marie-Mae van Zuilen, afstudeerstudent bij de Toneelschool van ArtEZ in Arnhem. “Zo’n ervaring heb ik ook, maar het wordt geen biografische ‘lief dagboek’-voorstelling. Ik wil duidelijk maken hoe erg het is dat seksueel overschrijdend gedrag een soort maatschappelijke traditie geworden is. Nu wordt er als een hot topic ongenuanceerd over gesproken, terwijl het een heel complex thema is. Het zorgt voor dissociatie in vormen als overseksualisering of totale vermijding. Dit kan zelfs bij een persoon allebei gebeuren. Ik wil vertellen hoe dingen naast elkaar bestaan, dat het niet zwart-wit is. Het is een ingewikkeld thema, maar het kan wel goedkomen.”

“Op deze elementen ga ik direct aan.”

“Het is spannend om een uitgesproken thema vol aan te gaan”, vindt begeleider Mara van Vlijmen. “Theater moet geen therapie zijn, maar zo’n onderwerp brengt natuurlijk wel iets mee.” De conceptuele vormideeën van Marie-Mae spraken haar direct aan. “Ze heeft een duidelijke visie en maakt een voorstelling vol contrasten. Dat levert altijd wat op in het werk. Haar dramaturgische keuzes, de alledaagse, bijna banale handelingen op het toneel in combinatie met het zware thema en dan ook nog gecombineerd met eigengemaakte popmuziek, een soort emo hip-hop. Op deze elementen ging ik direct aan.” 

Muziek als verhaal

Muziek is een belangrijk onderdeel in het werk van Marie-Mae, ze produceert alle - vooral elektronische - muziek voor haar voorstelling zelf. “Door de jaren heen ontdekte ik dit als een van mijn krachten. Muziek mag veel meer onderdeel zijn van theater zelf. Zoals je een decor inzet kun je muziek ook gebruiken. Ik zie het als een methode om een verhaal te vertellen. Een titel als ‘fuck my feelings away’ is natuurlijk vrij letterlijk, maar het kan ook een metafoor zijn. Zo vertelt elk nummer een eigen verhaal. Het werkt direct op je publiek en maakt het toegankelijk zonder dat het plat is. Mijn vormonderzoek gaat ook over de rol van muziek in theater. Er zit veel van wie ik ben en wat me bezighoudt in deze voorstelling.”   

De muziek is in productie, binnenkort starten de repetities. Of de solovoorstelling uiteindelijk een succes wordt houdt Marie-Mae niet zo bezig. “Het is sowieso geslaagd als ik me door dit proces heen werk. Ik doe graag veel verschillende dingen en die heb ik tijdens deze opleiding allemaal uit kunnen proberen.” Docent Mara: “Ik heb Marie-Mae leren kennen als iemand die zich enorm in iets vast kan bijten. Je ziet het aan haar gezicht als ze iets wil bereiken.”