Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Let’s Talk about (Artistic) Research

Let’s Talk about (Artistic) Research is een onderzoeksseminar, bedacht en georganiseerd door het lectoraat Theorie in de kunsten in samenwerking met de ArtEZ Academie voor Theater en Dans (João Da Silva). Het doel van de seminar-reeks was het zichtbaar maken van de talloze manieren waarop (artistiek) onderzoek wordt waargenomen en uitgevoerd.

Let’s Talk about (Artistic) Research
Let’s Talk about (Artistic) Research

Let’s Talk about (Artistic) Research bestond uit negen bijeenkomsten, waarin allerlei benaderingen van en vragen over (artistiek) onderzoek werden verkend. Er waren verschillende onderzoekers uitgenodigd: sommigen met een doctoraat in de kunsten, anderen die aan het promoveren waren. Samen onderzochten zij hun eigen invalshoeken en posities ten opzichte van artistiek onderzoek.

Het unieke van de seminarbijeenkomsten zat hem met name in de aanwezigheid van zowel veel verschillende kunst-‘disciplines’ als een aantal academische vakgebieden, zoals beeldende kunst, product design, graphic design, muziek, dans, creatief schrijven, kunstgeschiedenis en antropologie. Dit maakte de seminars bijzonder interessant: verschillende disciplines (een term die niet onbetwistbaar is), gaan vaak namelijk ook heel verschillend te werk – terwijl zij allemaal voor dezelfde uitdagingen staan. Men is zich daar veelal niet van bewust.

Een opvallende uitkomst van vrijwel alle internationale discussies over (artistiek) onderzoek is dat het wordt gekenmerkt door één stabiele kwaliteit: het is een vormvrij geheel, een systematisch vloeiende verzameling die voortdurend zijn eigen koers, ideeën en waarden herschikt, herorganiseert en herdefinieert. Een belangrijk en bepalend kenmerk van (artistiek) onderzoek is dat het intrinsiek openbaar is: de onderzoeker moet de onderzoeksresultaten met de wereld delen, en zijn of haar proces inzichtelijk maken en met anderen bespreken. Op die manier wordt een dialoog over stellingen geïnitieerd. Dit is een van de belangrijkste punten waarop (artistiek) onderzoek verschilt van het maken van kunst.