Go to the main content Arrow right icon

Mirian Jacobs

Docent Beeldende Kunst en Vormgeving
Bachelor
Mirian Wijma Final website foto's
Mirian Jacobs

 

BitterZoet

Iedereen heeft te maken met kwetsbaarheid. In deze tijd van corona en klimaatcrisis wordt zowel de kwetsbaarheid van mens als natuur zichtbaar.

Bitterzoet is een inheemse plant waarvan in vroeger tijden een takje in de stal of de wieg werd gehangen om het vee of het kind te beschermen tegen het kwade. Het werk is gemaakt van materiaal dat in water oplost, maar dat ook sterk genoeg is om als verpakkingsmateriaal andere producten te beschermen. Sommige takjes hebben een beschermend laagje gekregen. Door kwetsbaarheid te delen kunnen we ons gesterkt voelen. Maar met wie deel je het? Iemand zei dat we daarin ook terughoudend mogen zijn. We hebben allemaal een eeltlaagje nodig om als individu te kunnen functioneren.

Ruimte voor reflectie

Spelenderwijs reflecteren

Reflectie lijkt binnen kunsteducatie niet altijd goed uit de verf te komen. Mijn ervaring in zowel het primair als voortgezet onderwijs is dat lessen uitdagender vormgegeven kunnen worden en dat er ruimte is voor meer spel en reflectie als onderdeel van de les. Dat dit niet gebeurd komt niet doordat docenten en leerkrachten de waarde van reflectie niet kennen. Het is eerder dat zij te weinig tijd voor reflectie hebben en door te grote groepen en veel aandacht voor cognitieve vaardigheden in het curriculum. Maar ook omdat de verschillende vormen van reflecteren niet erg bekend zijn en dat je gevarieerde en leuke lessen kunt aanbieden door reflectie als uitgangspunt te nemen bij lesontwerpen.

Ik heb voor mijn opdrachtgever (Vooropleiding ArtEZ Zwolle) onderzocht hoe je bij docenten kennis over de mogelijkheden van reflectie kunt vergroten en hoe je ruimte voor reflectie kunt creëren in lesontwerpen in de vorm van korte reflectie-oefeningen. De reflectieschijf die hieruit is voortgekomen is een handig hulpmiddel dat universeel ingezet kan worden ter inspiratie van de docent/leerkracht voor variatie in lesontwerpen om daarmee een rijke reflectie te bewerkstelligen.

Je kijkt niet naar kunst, je kijkt mét kunst naar de werkelijkheid. Het is een vorm van zelfreflectie, waarbij je via verbeelding reflecteert op jezelf en de wereld om je heen.‘ 

Barend van Heusden, 2010

 

Mijn jarenlange ervaring als beeldend kunstenaar wil ik graag in combinatie met het docentschap inzetten om leerlingen en studenten te coachen in hun persoonlijke en creatieve ontwikkeling. Dit doe ik door kunst in te zetten als reflectiepartner en als inspiratiebron voor het zelf maken, en door variatie en reflectie bewust in te zetten in de les en in het creatieve proces. Observeren, analyseren en stimuleren zijn een aantal begrippen die daarbij een belangrijke rol spelen. Mijn ervaringen in zowel primair, voortgezet als hoger beroepsonderwijs hebben mij geleerd dat ik daarnaast mijn kennis en ervaring op het gebied van reflectie met docenten kan delen door gezamenlijk te kijken hoe in lesontwerpen reflectie ingebouwd kan worden. De reflectieschijf is daarbij een handig hulpmiddel. Dat wat de leerling/student nodig heeft om te leren staat daarbij centraal.

Ik ga graag met docenten in gesprek voor meer informatie over de reflectieschijf en korte reflectie-oefeningen, om te kijken hoe wij ruimte voor reflectie in hun eigen lespraktijk vorm kunnen geven.

 

 

This page was last updated on June 11, 2021