Go to the main content Arrow right icon

Max Bouwmeester

Artisteducator in Theater
Bachelor
maxbouwmeester-joepphoto
Joep van Aert

Stages

  • Theater aan de Rijn, regie-assistent: performer
  • MBO theaterschool Rotterdam: Theatermaker
  • De Theater HavoVwo: theaterdocent.
  • Stichting de Vrolijkheid-azc Apeldoorn: workshopleider + maken van voorstelling
  • MBO theaterschool Rotterdam: Theatermaker

Voorstelling/ projecten

  • Theater aan de Rijn – En toen was ik een marionet
  • Afstudeerperformance – Ja, komtgoed
  • Collectief BAST – toen de zon op kwam
  • MBO theaterschool Rotterdam – 4:33

Voor mijn afstudeeronderzoek ben ik bezig geweest met neurodivergentie binnen (school) systemen. Dit onderzoek is uitgemond in een performance en in een essay, waarin er een theoretisch kader onder het artistiek product ligt.
Ja, komtgoed is een auditieve immersieve performance waarin we het publiek onderdompelen in de belevingswereld van een ‘neuro divergent’. Dat doen we door gebruik te maken van een microfoon die het geluid van de ruimte versterkt opvangt, het publiek luistert hiernaar door koptelefoons.
In het essay weid ik verder uit dat deze leerlingen in de schoolse context een leerachterstand oplopen, omdat ze niet gezien worden in hoe deze leerlingen informatie ontvangen, dit onderbouw ik door de kernvisiemethode van Wim Bouman en de fase van communicatieve zelfwerking van Arnold Cornelis.
 

 

Wie ben je als maker/kunstenaar?
Ik ben een spelende en onderzoekende kunstenaar, ik werk eerst vanuit de verbinding. Ik moet je leren kennen, vanuit daar vind ik vaak verbindingen met objecten, geluid of licht. Dan komt er een beeld, vanuit die verbeeldingskracht komt er door veel vloeronderzoek materiaal uit. Ik zet zo weinig mogelijk vast, om zo constant in de speeltuin te blijven. Ik ben ervan overtuigd dat de vloer een middel is om te trainen, fouten te maken en dingen uit te proberen. Daarin probeer ik met de mensen die ik werk altijd een connectie te maken, daardoor zal je mij ook vaker op de vloer zien, omdat ik een faciliterende rol aan neem in het vertellen van jou en of ons verhaal.

 

Hoe vul jij het begrip Artisteducator in Theater in?
Ik als artisteducator ben iemand die constant nieuwsgierig is naar de verbinding. Ik wil je leren kennen en ik gebruik daarvoor theater als mijn medium. Ik wil graag betekenis geven aan het moment. Dat houdt in dat ik op zoek ben naar een duurzame vorm van contact. Hierin wil ik dus graag met jou onderzoeken hoe onze verbinding intact kan blijven.
Er zit een emanciperende kracht in het vertellen van je eigen verhaal voor een grote groep mensen, ook als je het niet gewend bent om op een podium te staan. Ik zie het als mijn taak als artisteducator ons proces te waarborgen in verschillende opdrachten, vormen, scenes, momenten. Zo doe ik een poging dat contact wat ik met je heb gehad., deelbaar te maken voor de mensen die aanwezig zijn met ons in dat moment.

 

Hoe ben je tot je afstudeerwerk gekomen?
In mijn stages en studieloopbaan heb ik mij veel gefocust om middelen te krijgen om het verhaal van de ander op de vloer te krijgen, in het werken met die ander kwam ik er alleen achter dat ik daarin soms mijn eigen verhaal vergat. 
Ik kwam in contact met een binaural-microfoon in een performance die ik zag. Dat was het moment dat ik ook de behoefte voelde om mijn eigen verhaal te vertellen. Ik ben neuro divergent, ik heb een functioneel neurologische stoornis, ik vang geluiden op een andere manier op, deze microfoon liet dat horen. Dit was voor mij de springplank waarop ik nu de poging kon doen om het podium te gebruiken om mijn eigen verhaal te vertellen.

 

Kun je iets meer vertellen over je stage?
Mijn stages bij stichting de vrolijkheid en Theater aan de Rijn zijn voor mij een onderzoek geweest in de interculturele samenleving van Nederland. Deze doelgroep ligt mij dicht bij het hart: statushouders, of jonge mensen die naar nog toe in afwachting zijn.
In het werken met deze mensen ben ik erachter gekomen dat ik makkelijker gelijkwaardig contact maak, ik denk dat dat ligt in het medium van de taal. Mijn Nederlands wordt nu namelijk ook een onderzoek om te kijken welke taal past bij wat diegene wil zeggen. Dat betekent dat de jongeren waarmee ik heb gewerkt een totaal open houding hebben tot andere vormen van contact, dat leren ze mij. Ik heb het dan over nieuwsgierig, belichaamd contact.
Dat is voor mij als artisteducator een motor om zo ook mijn medium, theater, in te zetten.  Want alles wat ze doen, is dus al theatraal. 

 

 

I entered the classroom with the conviction that it was crucioal for me and every other student to be an active participant, not a passive consumer… Education as the practice of freedom… Education that connects the will to know with the wil lto become. Learning is a place where paradice can be created.
Bell Hooks.

 

This page was last updated on May 21, 2025