Go to the main content Arrow right icon
bibizurburg-joepphoto
Joep van Aert

Stages

  • De Toneelmakerij, educatie maker o.a. Rijnreisje, 2023
    Marieke Heerema, educatie en productie, 2024
  • Stedelijk Gymnasium Nijmegen, Theaterdocent, 2024
  • Theaterschool Utrecht, eindvoorstelling Uitverkoop geregisseerd voor de Vooropleiding, 2024

Voorstelling & projecten

  • Afstudeeressay Ongemenst, over realistische dierlijke perspectieven en verhalen, 2025
  • Artisteducator in Film module, korte film over de innerlijke criticus, 2025
  • Immersive Technology module, 2024
  • MEANWHILE, organisatie afstudeerfestival, 2024/2025  
  • De-mooo-cracy, burgerberaad over koeien, 2023
  • Collectief PROP speelt PORTIE, voorstelling over schaal, 2024 
  • Individual Research, korte voorstelling over ontregeling van ongeschreven (theater)regels

 


Wie ben je als maker/kunstenaar? 
Ik ben een betrokken en nieuwsgierige maker die graag met de ander en vanuit de ander samenwerkt. Samen kom je altijd verder dan alleen. Andere mensen en ideeën geven mij nieuwe inspiratie. Ik maak en denk beeldend en vormelijk, in kleur en plaatjes. Jeugdtheater past mij daardoor goed. Het liefst maak ik met spullen en materialen en geluiden en tactiele voorwerpen. Ik maak vanuit gevoel en interessante verhalen of dingen waar ik het niet mee eens ben. Ik hou van ontregeling en het bestaande bevragen en kritisch bekijken. Ik observeer en luister goed. Ik houd me ook veel bezig met dieren en hoe zij ook een kunstenaarsrol vervullen. 
Hoe vul jij het begrip Artisteducator in Theater in?
Dit is voor mij verbonden met het begrip Leading Learner, een mens is nooit af en moet zich altijd blijven openstellen voor nieuwe verhalen en perspectieven. Wanneer ik de maker ben en met andere mensen/dingen/dieren samenwerk, leer ik net zoveel van hen als zij van mij. Ik ben nooit de belangrijkste in een proces, net als dat de ander dat ook niet is. Voor mij draait de artisteducator om een gelijkwaardigheid, een nieuwsgierigheid naar elkaar, naar datgene wat je nog niet kent, en het aandurven om fouten te maken en te blijven uitproberen.

 

Waar haal jij inspiratie uit?
Ik haal inspiratie uit de ander en vaak uit mijn eigen woede of verbazing. Het niet-begrijpen. Dit zijn vaak onderwerpen waar ik me in wil verdiepen en probeer te begrijpen hoe iets werkt. Ik hou van het onderzoek en dat vind ik het leukst om te doen met anderen erbij, met een andere mening of gedachte of gevoel. Ik haal mijn inspiratie uit plaatjes en vormen, uit de foto’s van Arielle Bobb-Willis. Uit de films van Sam de Jong, esthetische maar toch vervreemdende en abstracte beelden. Uit boeken en verhalen over dieren, zoals Eva Meijer met het Muizenboek, en kinderboeken van bijvoorbeeld Bibi Dumon Tak. Uit voorstellingen, zoals Het Hamiltoncomplex van Lies Pauwels, en de vervreemde beeldende mime voorstellingen van Marieke Heerema.

 

Wat zijn je ambities en toekomstplannen?
Er zijn veel verschillende dingen die ik wil proberen, van programmeur, tot vertrouwenspersoon, tot jeugdtheatermaker, tot wakker dier activist, tot foyerwerker, tot kleutervoorstelling workshop maker/gever, speler en educatie maker, theater- en filmfestival productie/medewerker/maker/organisator/begeleider.

Ik ben goed in observeren en kijken en luisteren en zie daardoor niemand over het hoofd: ik kan goed het overzicht bewaren. Ik denk dat deze kwaliteiten mij goed van pas komen in verschillende rollen. Ik heb zin om die rollen met elkaar te combineren en elke pet even te passen om te voelen hoe ik me daartoe verhoudt en wat ik daar kan brengen én halen. Ik ben enthousiast om nieuwe dingen te leren, om me te confronteren met dat wat ik nog niet weet en me open te stellen voor ervaringen, falen, ontdekken.

How should we keep the inner kid alive? Color. I think people are afraid of color as they get older, but it’s a beautiful way to tap into your inner child.
Arielle Bobb-Willis.

 

 

This page was last updated on May 21, 2025