Go to the main content Arrow right icon

Claire Porro

Artisteducator in Theater
Bachelor
claireporro-joepphoto1
Joep van Aert

Stage

  • Basisonderwijs bij Rozet Arnhem, gecombineerd met een-op-een overdracht in Geweldloze Communicatie door Henriëtte Zoon – via gezamenlijk lesgeven, gesprek en reflectie
  • Oriëntatiecursus Mime aan de Academie voor Theater en Dans (AHK)
  • On Stage Performing Arts en de Nassy Brouwer Basisschool in Suriname – theater- en stemdocent.

Voorstellingen en projecten

  • De voorstelling Onder het kleed van Speelgroep Verwekking
  • Het essay Theatre and Rituals as a Space to Become Aware of (Internalised) Sexism
  • De performance Open Ruimte, samen gemaakt en gespeeld met Hêlin Altiner
  • De voorstelling Ik heb het idee dat ik iets te veel heb gezegd, gemaakt met leerlingen van de mbo-theateropleiding Rijn IJssel – concept en regie.
  • De voorstelling Braakland van Dago Huygen – eindregie

Samen met Hêlin Altiner schreef ik het essay Theatre and Rituals as a Space to Become Aware of (Internalised) Sexism. Hierin onderzoeken we, door middel van theorie, persoonlijke verhalen, briefwisselingen en onze eigen artistieke praktijk, hoe we samen tot een belichaming van gelijkwaardigheid kunnen komen – met bewustzijn van geïnternaliseerde machtsstructuren. Als onderdeel van dit onderzoek maakten we de performance Open ruimte. Daarin geven we een inkijkje in hoe wij als vrouw van kleur en witte vrouw samenwerken. We zoeken naar verbinding, zonder de verschillen en ongelijkheid in onze posities te negeren.

Wie ben je als maker/kunstenaar?
Ik ben actrice, zangeres en uitvoerend maker. Ik maak kunst op het snijvlak van toneel, ritueel en performance. In mijn werk staat de zintuiglijke beleving centraal, het is ervaringsgericht. De rol van de toeschouwer is daarom zelden passief. Ik breek graag los uit traditionele kaders, rollen en verhalen. Ik werk het liefst samen met anderen. Ik hou van samen spelen, zingen, expressie geven aan het onzichtbare, het gevoelige, onuitgesprokene, aan de verloren, de verborgen, de delen die we verstoppen. In mijn werk roep ik iets aan. Meestal met veel geluid.

 

Hoe vul jij het begrip Artisteducator in Theater in?
Als Artist Educator faciliteer ik de ruimte om binnen- en buitenwereld met elkaar in verbinding te brengen. Ik begeleid mezelf en de ander in het naar binnen keren en tot expressie brengen doormiddel van de uitvoerende kunsten. Dit is geen zweverig, maar een wezenlijk proces. Ik doceer, speel en maak theater en muziek met de ander. Ik ontwikkel en begeleid rituelen die bewustwordingsprocessen in gang kunnen brengen. Tijdens de studie heb ik me onder andere gericht op het geven van dramalessen in het basisonderwijs. Momenteel werk ik bij De Wilde Kunst, waar ik lesgeef aan kinderen met een verstandelijke beperking.

 

Waar haal jij inspiratie uit?
Mijn lievelingsboek en bijbel is: ‘Women Who Run with the Wolves: Myths and Stories of the Wild Woman Archetype’ van Clarissa Pinkola Estés. Mijn inspiratie haal ik ook uit andere kunst- en expressievormen, waaronder mime, stembevrijding en geleide fantasieën.
 
Zo binnen, zo buiten. Zo buiten, zo binnen.

 

This page was last updated on May 21, 2025