Hêlin Altiner
Artisteducator in Theater
Bachelor

Stages
- AHK Mime oriëntatie cursus: student
- Museum Arnhem, randprogrammering expositie Na Regen Komt Neonlicht.
- Museum Arnhem, project met de opleiding: Uitvoerend dans jaar 3
- Nederlands Film Festival: educatiemedewerker
- OSPA Jeugdtheaterschool, Suriname: theaterdocent
- Lorentz Lyceum; tweetalig onderwijs havo, vwo en hoogbegaafd: theaterdocent.
- Stichting Vrolijkheid: AZC Arnhem
Voorstellingen & projecten
- Speelgroep: Verwekking: Onder het Kleed
- Open ruimte
In samenwerking met Claire Porro, schreef ik het essay: Theatre and Rituals as a Space to Become Aware of (Internalised) Sexism. Hierin onderzoeken wij door middel van gedeelde reflecties en theoretisch onderzoek hoe we samen tot een belichaming van gelijkwaardigheid
kunnen komen – met bewustzijn van geïnternaliseerde machtsstructuren. Als onderdeel van dit onderzoek maakten we de performance: Open ruimte. Een inkijkje op hoe wij als vrouw van kleur en witte vrouw dat onderzoek aangingen. We zochten naar verbinding zonder de verschillen en ongelijkheid in onze posities te negeren.
Wie ben je als maker/kunstenaar?
Terugblikkend op mijn studiejaren kan ik met zekerheid zeggen dat ik een interdisciplinaire maker ben. Ik kwam naar de opleiding toe met twee studies achter de rug; docent dans en fashion (business). Mijn interdisciplinariteit spreidt zich uit vanuit een assertieve intrinsieke motivatie om te blijven leren. Door mezelf te zien als een ‘leading learner’ en ‘learning leader’ kom ik altijd groeimogelijkheden tegen en ben ik nooit uitgespeelt.
Terugblikkend op mijn studiejaren kan ik met zekerheid zeggen dat ik een interdisciplinaire maker ben. Ik kwam naar de opleiding toe met twee studies achter de rug; docent dans en fashion (business). Mijn interdisciplinariteit spreidt zich uit vanuit een assertieve intrinsieke motivatie om te blijven leren. Door mezelf te zien als een ‘leading learner’ en ‘learning leader’ kom ik altijd groeimogelijkheden tegen en ben ik nooit uitgespeelt.
Hoe vul jij het begrip Artisteducator in Theater in?
Een Artisteducator in Theater is iemand die via theater maakt, leert en verbindt. Je staat zowel op de vloer als ernaast, en beweegt tussen creëren, begeleiden en bevragen.
Als Artisteducator neem ik een brugfunctie in. Tussen kunstenaar en publiek, tussen individu en samenleving, tussen het persoonlijke en het politieke. Mijn projecten ontstaan vaak vanuit esthetiek en maatschappelijke thema’s. Ze zoeken verbinding met de leefwereld van de deelnemers. Ik geloof dat theater juist in die tussenruimte — waar kunst en educatie elkaar raken — het meest transformerend kan zijn.
Een Artisteducator in Theater is iemand die via theater maakt, leert en verbindt. Je staat zowel op de vloer als ernaast, en beweegt tussen creëren, begeleiden en bevragen.
Als Artisteducator neem ik een brugfunctie in. Tussen kunstenaar en publiek, tussen individu en samenleving, tussen het persoonlijke en het politieke. Mijn projecten ontstaan vaak vanuit esthetiek en maatschappelijke thema’s. Ze zoeken verbinding met de leefwereld van de deelnemers. Ik geloof dat theater juist in die tussenruimte — waar kunst en educatie elkaar raken — het meest transformerend kan zijn.
Waar haal jij inspiratie uit?
Esthetiek werkt voor mij als een gigantisch gat waar ik voortdurend uit kan putten. Niet alleen in visuele zin maar ook in hoe vormen, klanken, ritmes en beelden samen betekenis maken — een beweging, een kleurencombinatie, een stil moment op straat. En ook filosofie, literatuur en gesprekken met mensen voeden mijn werk. Ik ben gefascineerd door hoe iets er uitziet, maar vooral door wat er onder zit; wat het zegt over de mens, over structuren, over verlangen. Die gelaagdheid zoek ik ook in mijn eigen projecten.
I'm always rebelling. I don't think I'll ever stop
This page was last updated on May 21, 2025