Kiara Dispa

Stages
- Bonte hond: is een jeugdtheatergezelschap in Almere, waar ik stagiair educatiemaker was. Dit hield in dat ik hielp educatie te ontwikkelen rondom voorstellingen en bijvoorbeeld ook zelf als dramadocent langsging bij scholen om een les rondom een voorstelling te geven.
- International School Laren: is een middelbare school die aan internationale leerlingen het International Baccalaureate aanbiedt. Hier volgde ik mijn onderwijsstage, wat inhield dat ik zelfstandig, in het Engels, lessen gaf aan verschillende klassen met leerlingen van 12-16 jaar.
- Linea Rekta: is een geëngageerd theatergezelschap dat actueel theater maakt met de nieuwe generatie. Hier liep ik stage als regie-assistent bij de voorstelling ‘Enigma’ die ging over het levensverhaal van Alan Turing.
- VSO Mozarthof (Voortgezet speciaal onderwijs): is een school voor ZML waar leerlingen met een verstandelijke beperking in de leeftijd van 12-20 jaar onderwijs volgen. Op VSO Mozarthof staat ZML voor Zoveel Mogelijk Leren. Tijdens mijn afstudeerjaar was dit voor mij zowel een werk- als stageplek als dramadocent.
- (Module) Common Synch, in deze module onderzochten we met makers van het Wilde Westen uit Utrecht, termen als ‘embodiment’ en hoe met een ander theater te creëren in het hier en nu van een moment. Dit deden we door middel van improvisatieavonden waar eenieder die van buitenaf aan wilde sluiten welkom was. Hierdoor kwamen veel verschillende doelgroepen samen, van ISK-leerlingen tot wijkbewoners tot ArtEZ studenten.
- (Module) Theater = Ritueel, is de module waarin we onderzochten hoe een ritueel raakt aan theater of de performance kunst en in hoeverre theater een ritueel is.
Voorstellingen & projecten
- Before Life: is een voorstelling die ik maakte over zes mensen in wording, die in het hiervoormaals worden gegooid. Blindelings volgen ze wat hen overkomt, totdat een stem vertelt dat het anders kan. Wat doe je dan, blijf je doorgaan in wat vertrouwd voelt, in wat de rest doet of kies je ervoor onwetend het leven in te stappen? Deze voorstelling was een samenwerking met zes studenten van de acteursopleiding MBO Rijnijssel in Arnhem.
- PROP speelt PORTIE: Alles propt en niets past. Als je het niet snapt wil ik het best uitleggen. 3 komt na de 2 en 7 een paar seconden later. Enorm, gigantisch en iniminiminisuper klein. En later gaan we dood omdat begraafplaatsen anders voor niets zijn geweest. Wat dan? Wat als? Wat is het plan? Wat ga je doen dan? Deze voorstelling is onderdeel van het X-OVER afstudeerproject.
- (Afstudeeressay) Dear art and science, shall we connect?: is de titel van mijn afstudeeressay waarin ik het belang onderzocht van het combineren van kunst en wetenschap in onderwijs. De afgelopen jaren waande ik mij namelijk zowel in een vriendschap bubbel van wetenschappers uit Wageningen, als kunstenaars uit Arnhem. De wetenschappers gaven aan veel kennis te krijgen over hun vakgebieden, maar in hun onderwijs te missen hoe dit in de praktijk te brengen. Terwijl ik zelf juist het gevoel had op mijn opleiding, dat ik veel in de praktijk moest verrichten zonder een basis van kennis te hebben om te weten waarom ik de dingen doe zoals ik ze doe. Het riep frustratie bij mij op dat deze twee vormen van onderwijs niet samen leken te gaan. Dit symboliseert voor mij ook een groter probleem in de maatschappij: hoe binair denken leidt tot polarisatie. Iets is bijvoorbeeld licht of donker en daarmee lijkt het samengaan van twee ogenschijnlijke tegenstellingen bijna uitgesloten. Zodra dit ook wordt toegepast op mensen in relatie tot elkaar, wordt verbinding uitgesloten, wat ik zorgwekkend vind gezien maatschappelijke conflicten die zich hierdoor steeds maar blijven herhalen.
Vanuit de noodzaak tot verbinding tussen twee ogenschijnlijke tegenovergestelde werelden, ontstond mijn afstudeerwerk, waarbij ik mijn essay schreef als theoretische basis voor een onderzoek samen met alumni Maria Theodorou van Wageningen University & Research. We creëren op dit moment samen de performance ‘The Library of Our Scientific Artistic Mind’, waarin we in de praktijk onderzoeken hoe onze twee werelden samen te brengen. We stelden onszelf de vraag wat er gebeurt als een wetenschapper en een kunstenaar zich in hetzelfde brein bevinden en vermengen in de performance feitelijke kennis uit mijn essayonderzoek en Maria haar wetenschappelijke kennis, met het delen van onze gevoelens en gedachten. Het is interessant te onderzoeken hoe onze werelden samen komen, omdat het ook onszelf confronteert met onze eigen manier van zwart-wit denken en ons uitdaagt in het onderzoeken van verbindingen met elkaars manier van werken en vakgebied.
Kortom: ik kan en wil niet kiezen. Het enige wat ik kan kiezen zijn steeds nieuwe focuspunten, om op die manier mijzelf altijd nieuwe uitdagingen te blijven geven en te verdiepen in verschillende vlakken van het werkveld. Mijn wens is een plek te vinden of te creëren waarin ik al het bovenstaande kwijt kan. Er is vast zo’n plek waar ik het bestaan nog niet vanaf weet, en dat ik dat niet hoef te weten tot het zover is door middel van het opdoen van ervaring, voelt voor mij als vrijheid.
Bella Ciao
To develop a complete mind: Study the science of art; study the art of science. Learn how to see. Realize that everything connects to everything else.
This page was last updated on May 21, 2025