Go to the main content Arrow right icon
Rhana Bottelier
Rhana Bottelier

Ruimte voor jouw kracht

Als kind had ik moeite met taal: het uitspreken, begrijpen en verwerken ervan. Ik bleek een taalontwikkelingsstoornis (TOS) te hebben. Hierdoor had ik het niet alleen lastig op school, maar liep ik ook tegen dingen aan in contact met anderen. Ik weet dus uit eigen ervaring hoe het is als taal niet vanzelf gaat. En ik ben zeker niet de enige ongeveer 7% van de basisschoolkinderen heeft TOS, gemiddeld twee per klas.

Naast goede begeleiding is ook de fysieke leeromgeving belangrijk voor hun ontwikkeling. Als ontwerper kan ik hieraan bijdragen, en neem ik mijn eigen ervaring mee. Ik ben me ervan bewust hoe een ruimte je kan ondersteunen, of juist in de weg kan zitten.

Voor mijn ruimtelijk ontwerp heb ik een naschoolse leeromgeving ontworpen die aansluit bij de behoeften van kinderen met TOS, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen, zowel in hun taalvaardigheid als in hun sociale groei.

In mijn ontwerp heb ik het ritme van het bestaande pand als basis genomen en doorvertaald. Door herhaling, overzicht en rust ontstaan ruimtes die kinderen met TOS helpen bij het nadenken, ordenen en begrijpen van informatie. Dit komt samen in de centrale ronde zitkuil, waar communicatie en samenzijn worden gestimuleerd. Een plek waarin een kind met TOS zich gezien en begrepen voelt en waarin ik mijzelf als kind ook thuis zou hebben gevoeld.

This page was last updated on June 15, 2025