Luna Borggrefe

Regieassistentie Stages
- Belle door Matrose op Slot Zuylen, 2024
- Artificial by nature door Ninetiesproductions op Oerol, 2024
- GEHOUWEN bij Noah Janssen vanuit Feikeshuis, 2023
- Uit Huis door Marte Boneschansker vanuit Studio52nd, 2023
Lesgeef Stages
- TSU voorstelling ‘STREET’ samen met Marieke Braaksma, 2024
- MBO Rotterdam - ‘weg van hier’, 2023
- Toorop Mavo, 2023
- MOMO - ‘een stap in het onbekende’, 2022
Maakwerk Projecten
2024 Afstudeervoorstelling IT’S ABOUT TIME
2023 Collectief SADPEOPLE speelt ‘BOL’
Wie ben je als maker/kunstenaar?
Tijdens Kerst vertelde opa dat hij me vroeger een bijzonder kind vond zoals iedere opa dat vindt van z’n kleinkind. Hij zei ‘weet je waarom? Omdat je tijdens feestjes en gelegenheden overal even kwam zitten. je probeerde in de kamer overal plekjes uit en was zo overal. Je keek even en ging weer verder. een meisje met een onrustige kont die de kamer met mensen leek te ontmoeten vanuit alle verschillende perspectieven.’ Nu 15 jaar later ben ik dat meisje nog steeds, iets ouder, iets meer haar.
Ik ben erg nieuwsgierig aangelegd. Dat kun je wel zien aan mijn jaar. Van regieassistentie bij Noah Janssen in een steenkapperij, van een stage bij Matrose in slot Zuylen tot bij Nineties op Oerol. Daar tussendoor maakte ik een voorstelling over tijd en was ik over de snelheid van de wereld aan het filosoferen. over de snelheid waarin ik dit jaar keihard in mee heb gedenderd.
Tijdens een project in Belfast vertelde Saron (een klasgenoot) me een verhaal over rode en zwarte mieren. Hoe die mieren in een experiment bij elkaar in een pot zijn gezet en allemaal makkelijk hun eigen paadjes bewandelden. Maar toen de pot werd opgepakt en door elkaar werd geschut begonnen de rode de zwarte mieren op te eten en andersom. Ze wezen naar elkaar terwijl niemand zich afvroeg: ’ Who shook the jar’?
De pot. Het systeem, waar alle kwetsbare creatures in leven en niet veel invloed hebben. Vechtend tegen elkaar in plaats van met elkaar tegen het systeem. Door het verhaal van de mieren zag ik zowel de wereld in Belfast als de wereld in Nederland met andere ogen.
Ik kreeg van m’n vader een zaklamp die 250 meter ver kan schijnen, een lamp waarmee ik de wereld kan belichten. ‘Ken je dat nummer schijn ’n lichie op mij van Drukwerk?’
Als je vraagt wie ben ik als Artist Educator? Dan antwoord ik, ik ben die Artist Educator die lichies schijnt op verhalen die anders in t donker zouden staan. Als dat kleine meisje van vroeger loop ik rond vanuit verschillende perspectieven te kijken en voer ik ‘who Shook the Jar’ gesprekken.
Wat zijn je ambities en toekomstplannen?
Ik hoop als docerende maker op veel verschillende plekken aan de bak te gaan. Op plekken werken zoals MOMO en theater school Utrecht inspireert me. Maken met kinderen, jongeren of mensen met een ander bewust laten me de wereld door een andere bril zien. Dan mag ik de wereld op een ‘Petit Prince’ manier zien, met oog voor detail en zonder alle vaste gedragsregels. Ook zal ik op theaterfestivals rond lopen als regisseur/speler/randprogrammeur. Ik wil me nog verder verdiepen in lichtontwerp, fysiek mime theater en de kunst van het gesprek voeren. Ik heb een wens theater uit de zalen te halen en in de wereld te plaatsen, omdat ik liefde heb voor locatietheater en ik theater voor een breed publiek wil maken. Mij zal je de komende jaren overal en nergens zien.
Waar haal je je inspiratie uit?
Mijn inspiratie haal ik uit films, fotografie, boeken en uit de wereld om heen. Beelden op straat inspireren mij. ik hou van straatfotografen zoals Ed van der Elsken.
Ik heb een grote liefde voor objecten uit context halen. Ik hou van absurde situaties en beelden. Esthetische lelijkheid. Lichtkunstenaars. Objecttheater. Mime-voorstellingen. Minimalistische beelden.
Met een oog voor het detail maak ik. ‘Le Petit Prince’ blijft terugkomen in mijn werk. Een ander steeds terugkomend thema in mijn werk is tijd. De snelheid van de wereld. Vertraging. Escapistische kunst.
Grote mensen houden van cijfers. Wanneer je ze vertelt over een nieuwe vriend, vragen ze nooit het belangrijkste: ‘Hoe klink zijn stem? Verzamelt hij vlinders?'
This page was last updated on May 7, 2024