Go to the main content Arrow right icon
Noa Horsman, Cultuur OutsideTheBox  6
Noa Horsman, Cultuur OutsideTheBox 6

Cultuur OutsideTheBox

Scriptie

In mijn scriptie ben ik mij gaan verdiepen in het effect van onwetendheid van een cultuur. Vanuit de vraag ‘Wat is het gevolg van de huidige onwetendheid bij Nederlanders van andere culturen?’ worden er verschillende elementen onderzocht. Eerst wordt het begrip ‘cultuur’ gedefinieerd en wordt er onderzocht wat voor culturen er in Nederland bevinden. Daarnaast worden verschillende gevolgen van onwetendheid uitgelicht, waaronder cultuurschok, stereotyperen en discrimineren. Hierbij wordt er extra aandacht besteed aan discriminatie. Als laatste wordt bekeken hoe dit in de designwereld gebeurt en kijken naar de mogelijkheden om te ontwerpen voor andere culturen zonder dit een stereotype wordt of discriminerend overkomt.


Visie
In ons alledaagse leven krijgen we veel te maken met andere culturen. Je hebt vaak direct een vooroordeel over hoe een cultuur in elkaar zit. Vanaf jongs af aan wordt dit beeld gecreëerd door onze opvoeding en omgeving. We stoppen deze beelden in een hokje, we herkennen een element uit de cultuur en deze koppelen wij direct aan de gehele cultuur. Deze koppeling is een stereotype. Is deze koppeling met een cultuur negatief, dan kan dit gevolgen hebben voor de volgende persoon uit deze cultuur die we tegenkomen. Dit kan voorkomen worden door anders te kijken naar cultuur.
 
Stereotyperen was een van de oorzaken tot discriminatie die ik in mijn scriptie heb besproken. Uit persoonlijke interesse ben ik mij gaan verdiepen in culturen. Ik ben namelijk iemand die veel interesse heeft in reizen naar andere landen en daar de cultuur te beleven. Toen ik meer onderzoek deed naar verschillende culturen kwam ik er al snel achter dat iedereen een stereotype heeft, en ook ik. Ik begon mijn maak proces met het vastleggen van stereotypes die ik rond mij tegenkwam, bijvoorbeeld restaurant vormgeving, teksten, media, films, etc. Toen realiseerde ik me dat de wereld om ons heen deels de oorzaak is van deze stereotypes.


 
Doel

Mijn visie wordt overgebracht in het project ‘Cultuur OutsideTheBox’, dit is een campagne die deze stereotypen aan wil pakken. Juist door te laten zien wat de momentele stereotypen van een cultuur zijn. Hiermee wil ik dat de kijker de cultuur gelijk herkent. Ik wil laten zien hoe wij als mens in hokjes denken. Het project bestaat uit een serie van 5 posters en een website.  De posters zijn van de culturen, China, Zuid-Azië, Afrika, Midden-Oosten en Mexico. Omdat we de stereotypen herkennen uit de poster, wil dat niet zeggen dat dit ook de daadwerkelijk de cultuur is. Door mijn campagne naam, ‘Cultuur OutsideTheBox’, wat ook deels een bekende quote is, wil ik laten zien dat je juist anders naar cultuur moet kijken. Daarnaast is er een QR-Code naar mijn website, hier wordt elke poster apart uitgelegd en worden de foto’s van mijn omgeving getoond waar de posters op gebaseerd zijn.

This page was last updated on April 20, 2023