Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Een punt maken met graphic design: de kracht van het affiche

Je werk in een Taiwanese expositiehal. Het is Annemiek Hutten, student Graphic Design, gelukt. Online kwam ze een wedstrijd tegen die aansloot bij het Individuele Onderzoek dat ze voor haar opleiding deed. Het resultaat? Een award én aandacht voor een ernstig probleem: illegale orgaandonatie.

Een punt maken met graphic design: de kracht van het affiche

De award werd uitgereikt door TAICOT (Taiwan Association for International Care of Organ Transplants). Annemiek: “Het leek me 'gewoon’ leuk om mee te doen aan een ontwerpwedstrijd. En toen was daar ineens de oproep om een affiche te ontwerpen tegen illegale orgaandonatie in China.”

Het probleem van illegale orgaandonatie is ernstig. Annemiek schetst een schokkend beeld: “In China worden gevangenen en minderheidsgroepen gebruikt voor orgaandonatie. Er wordt bijvoorbeeld over twee weken een harttransplantatie gepland. Dan wordt een levend mens gedwongen om zijn of haar hart te doneren. Tegen hun wil en vaak zonder dat ze het weten worden organen in China getransplanteerd, waardoor mensen sterven of opeens een deel van hun organen missen. Ongelofelijk dat dit kan. Hier zouden veel meer mensen van moeten weten.” Annemiek zet haar talent voor grafisch ontwerp dan ook graag in om maatschappelijke thema’s aan de kaak te stellen.

Minderheidsgroep

“Ik heb mijn onderzoek gericht op de minderheidsgroep Oeigoeren, die in China leeft. Het land is een genocide aan het plegen, ze sluiten deze bevolkingsgroep op in concentratiekampen.” Ze hoorde voor het eerst over de onderdrukking van deze bevolkingsgroep in het tv-programma Zondag met Lubach: “Het is absurd dat zo weinig mensen hiervan weten en dat de politiek niets doet. China is heel machtig en ook in Nederland halen we veel producten uit dat land. Dat maakt het lastig om in opstand te komen, maar dat zouden we wel moeten doen.”

Expositie in Taiwan

Annemiek werd één van de winnaars van de ontwerpwedstrijd. Haar affiche was onderdeel van een expositie in Taiwan. “Dat is wel bijzonder”, knikt Annemiek bescheiden. Het was helaas lastig om zelf te gaan kijken, maar er wordt een bewijs in de vorm van een certificaat aan haar opgestuurd. 

En de toekomst?

Annemiek zit in het derde jaar van de opleiding Graphic Design. “Na de opleiding wil ik graag bij een ontwerpbureau gaan werken. Ik wil aan de slag voor bedrijven die een verandering in gang willen zetten. Ik zou niet snel voor een reclamebureau of een zeer commercieel bedrijf gaan werken. Reclame kan misleidend zijn en is vaak gericht op zoveel mogelijk verkopen. Ik wil achter de ideeën van de opdrachtgever staan.” Dit idealisme ziet ze ook bij haar klasgenoten: “Ik denk dat de hele klas wil ontwerpen voor een betere wereld. Dat krijgen we mee op onze opleiding in Zwolle. Het zit in de visie Human Matters en in een vak als kunstgeschiedenis, waarin we leren over social designers.” Annemiek raadt studiezoekers aan serieus na te denken over de Graphic Design in Zwolle: “Je hebt veel vrijheid in het kiezen van je eigen projecten en je kunt veel verschillende kanten op. Denk aan commerciële campagnes, bewegwijzering of boeken ontwerpen… Het rijtje is lang.”

Volg Annemiek