GESPOT: Metropolis M over Yannic Nierkens’ Echte Liefde - een intieme inkijk in de wereld van reborns
- Vormgeving
Elk jaar brengt het magazine Metropolis M een Graduation Special uit, met daarin werk van verschillende alumni die afstudeerden als beeldend kunstenaar. Yannic Nierkens studeerde af aan Moving Image en is één van de alumni die in de special staat. Metropolis M stelde Yannic de vraag: "Wat is het verhaal achter je werk?"

In de documentaire Echte Liefde onderzoekt Yannic Nierkens zijn fascinatie voor onbekende werelden. De film toont mensen met een ongewone hobby, namelijk Reborns. ‘Reborns zijn realistische babypoppen, die vaak niet te onderscheiden zijn van echte baby's’, legt Nierkens uit. ‘Hoewel veel mensen hun uiterlijk griezelig vinden, zijn er liefhebbers die ervan genieten om de poppen vast te houden, te verzamelen en te verzorgen binnen de veiligheid van hun eigen huis. Ze worden namelijk geconfronteerd met afkeuring en haat, zelfs van hun naaste familie, en vormen online gemeenschappen om begrip en verbondenheid te vinden.’
Nierkens las voor het eerst over Reborns in de krant, waar het geportretteerd werd als een hobby. ‘Ik wist meteen dat ik hier iets mee wilde doen. Het leek me een kwetsbaar onderwerp, waar je met de nodige zorgvuldigheid mee om moet gaan.’ In het nieuws worden ze namelijk vaak negatief en sensatiegericht afgebeeld. ‘Sommige van de vrouwen die ik heb bezocht, delen foto's en video's van hun Reborns op sociale media. Hoewel ze vaak positieve reacties krijgen, is er ook veel negatieve respons, zeker online, waar mensen hun afgrijzen makkelijk kunnen uiten.’ Nierkens werd verteld dat veel mensen die voor het eerst met de levensechte poppen in aanraking komen het eng vinden.
Met Echte Liefde wil Nierkens tegenwicht bieden aan dit onbegrip en meer empathie kweken voor de Reborn gemeenschap. ‘De meeste hobbyisten zijn vrouwen die vaak een verhaal met zich mee dragen. Sommigen hebben bijvoorbeeld een kindje verloren. Reborns worden ook gebruikt voor mensen met dementie. Wanneer zij even zo’n pop vasthouden, vrolijken ze daar zichtbaar van op.’
Bovendien herkent Nierkens een algemenere, maatschappijbrede tendens in de hobby: ‘Wat me aantrok aan dit onderwerp was de connectie die wij mensen met objecten kunnen voelen. Dat is ook erg actueel: het niet-menselijke dat opeens een stem krijgt. Ik hoop dat mensen voorbij hun eerste reactie kijken en meer nadenken over wat empathie voor dat niet-menselijke ons zou kunnen brengen.’
Auteur: Gerda van de Glind, schrijver en curator.