Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

GESPOT: Maatschappelijke problemen pak je niet alleen aan - dat doe je samen

  • Docentopleidingen
  • Onderzoek

Samen kom je vaak zoveel verder dan in je eentje. In zijn postdoc project ‘Makers for Change’ onderzoekt Emiel Copini (lectoraat Art Education as Critical Tactics) de kracht van samenwerken en kunsteducatie in het aanpakken van complexe, maatschappelijke vraagstukken. De Leeuwarder Courant schreef een inspirerend artikel over Makers for Change, en sprak met drie studenten die stage liepen bij dit bijzondere onderzoeksproject.

Lisa Thomas, Emiel Copini en Rania Al Obaedy (vlnr). Foto: Niels Westra
Lisa Thomas, Emiel Copini en Rania Al Obaedy (vlnr). Foto: Niels Westra voor de Leeuwarder Courant

“De complexe vraagstukken van deze tijd vragen om een interdisciplinaire en sociaal-artistieke benadering,’’ legt Emile uit in De Leeuwarder Courant. Emiel is aangesloten als onderzoeker bij het ArtEZ lectoraat Art Education as Critical Tactics. In het postdoc project 'Makers for Change' onderzoekt en formuleert Emiel interdisciplinaire werkwijzen voor artisteducators en kunstdocenten die hen helpen om hun rol als veranderaar in te nemen in de maatschappij.  ‘Makers for Change’ is een samenwerking tussen de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en ArtEZ, en studenten van beide instellingen kregen de kans om een driedaagse stage lopen en bij te dragen aan dit bijzondere onderzoek.

Lokale oplossingen voor globale vraagstukken

In het artikel van De Leeuwarder Courant komen de drie studenten aan het woord die een stage hadden gelopen bij het postdoc project: Rania Al Obaedy, Michaela Vaseckova en Lisa Thomas, alledrie student bij de RUG. Tijdens hun stage gingen de studenten samen met inwoners van de Leeuwarder wijk Huizum West op zoek naar creatieve oplossingen voor complexe lokale problemen, die de wijkinwoners zelf aandroegen of aankaartten. 

The people have the power

De drie studenten zijn het er allemaal over eens: Makers for Change heeft hen een nieuwe kijk gegeven op onderwijs: "Tijdens je studie zit je vaak in de theorie, en dan ben je afgestudeerd en kom je in de praktijk terecht. Het kan zinvol zijn om theorie en praktijk tijdens studies veel meer door elkaar te laten lopen,” vertelt Lisa aan de Leeuwarder Courant.

Rania vertelt aan de Leeuwarder Courant dat de eindpresentatie haar het meest is bijgebleven. "Familie, vrienden, iedereen kwam kijken.’’ De drie studenten snappen de drie studenten dat je wereldproblemen niet in drie dagen kunt oplossen, máár ze hebben wel geleerd dat samenwerken essentieel is in het aanpakken van ingewikkelde, globale uitdagingen.  En misschien nog belangrijker, zo vertelt Lisa: "Oplossingen moeten uit de gemeenschap zelf komen, niet van bovenaf, anders werkt het niet. The power lies in the people.”

De Rijksuniversiteit Groningen maakte samen met de Leeuwarder Courant deze video over ‘Makers for Change', waarin Rania, Lisa, en Michaela vertellen over 'Makers for Change', wat het hen heeft gebracht én wat de impact was van dit project op de wijk. Een kijktip!

Benieuwd naar het volledige interview? Lees dan verder op de Leeuwarder Courant

Lees hier het volledige artikel in de Leeuwarder Courant

Over het lectoraat Art Education as Critical Tactics

'Makers for Change' is onderdeel van het ArtEZ lectoraat Art Education as Critical Tactics. Dit lectoraat onderzoekt en creërt nieuwe vormen van leren voor de wereld van morgen. De betrokken onderzoekers, waaronder Emiel, ontwikkelen op onderzoek gebaseerde kritische strategieën om de verantwoordelijkheid, de infrastructuur en de praktijk van kunst en kunsteducatie vorm te geven in een tijd waarin de toekomst onzeker is. Bezoek de website van het lectoraat voor meer informatie, verhalen, publicaties en interessante lezingen. 

Bezoek de website van Art Education as Critical Tactics