GESPOT: Kunstzone-special over masteropleiding Kunsteducatie

Kunstzone is het meest gelezen vakblad op het gebied van kunsteducatie in Nederland. Voor de masteropleidingen Kunsteducatie is het een feestnummer, omdat ze met deze Kunstzone hun 15-jarig bestaan vieren. In dit feestnummer mag onze ArtEZ-masteropleiding natuurlijk niet ontbreken.
Staalkaart van de meesterproeven
Deze editie van Kunstzone heet ‘staalkaart van meesterproeven’, en die titel heeft een reden. Het nummer is namelijk opgebouwd rond zeven artikelen van zeven pas afgestudeerden masterstudenten Kunsteducatie. Deze Kunstzone is dus, in zekere zin, een staalkaart van master-proeven.
In dit artikel vind je een overzicht inclusief samenvatting van de ArtEZ-bijdragen in dit nummer. Nieuwsgierig naar de volledige artikelen? Die zijn terug te lezen in Kunstzone, te koop via hun website, www.kunstzone.nl (de masteropleidingen editie is Kunstzone nr 06, November 2022).
Dit zijn de bijdrages van de ArtEZ masteropleiding Kunsteducatie
Met kunst het algoritme bevragen
Op pagina 37 en 38 van deze editie van Kunstzone is een inspirerend artikel te lezen van alumna Stephanie Luka, één van de zeven ‘meesterproeven’ van deze Kunstzone. Zij studeerde afgelopen jaar af bij de master Kunsteducatie van ArtEZ met een onderzoek naar kunsteducatie als een constructieve vorm van verzet tegen de vaak kapitalistische aard van social media gebruik. Stephanie is, net als vele andere, verknocht aan social media, maar voelt zich oncomfortabel bij de vele advertenties die haar om de oren vliegen. Ze vroeg zich af: kunnen we in plaats van te doen wat het algoritme van ons vraagt – liken, kopen, volgen – iets anders creëren.
“Als fervent gebruiker van sociale media wil ik me niet te druk maken om het feit dat mijn persoonsinformatie wordt verkocht aan adverteerders en algoritmes bepalen wat ik zie en like,” schrijft Stephanie. “Maar naast social media gebruiker ben ik echter ook kunsteducator. Samen met andere social media gebruikers heb ik onderzoek gedaan naar constructieve, artistieke vormen van verzet. Kunnen we bijvoorbeeld antikapitalistische poëzie maken van advertentieteksten?”
Zo maakte Stephanie onder andere advertentiepoëzie: ze knipte teksten van verschillende advertenties op, en maakte er een gedicht van. Lees meer over haar onderzoek én de advertentiepoëzie in Kunstzone #6, of ga naar Stephanie’s studentenpagina op artez.nl.
Lees meer over Stephanie's onderzoek op artez.nl
Tekst gaat verder onder de afbeelding

Terug- en vooruitblikken: Masteropleidingen Kunsteducatie reflecteren
In dit twee pagina-bestrijkend artikel gaat ArtEZ docent Emiel Copini in gesprek met onder andere Elsbeth Veldpape, waarnemend hoofd van de master Kunsteducatie bij ArtEZ, Jappe Groenendijk (AHK) en Suzan Lutke (HKU), de opleidingshoofd van de master Kunsteducatie van hun respectievelijke kunsthogescholen.
In het artikel komen de verschillende visies van de verschillende masteropleidingen Kunsteducatie in Nederland aan bod. Hoe kijken de verschillende opleidingen naar het verleden, heden en toekomst van hun vakgebied? Wat hebben ze geleerd, waar lopen ze tegenaan? Waar ze het in ieder geval alle drie over eens zijn: masteropleidingen Kunsteducatie stellen kunsteducatoren in staat om de dagelijkse praktijk te bevragen; die opnieuw te bezien. Om in de eigen werkomgeving – of dat nu een traditioneel instituut is, een school, een instelling of een artistieke praktijk – iets los te maken, iets uit te proberen en vervolgens in beweging te krijgen. De opleidingshoofden hebben het met Emiel onder andere over de verschillende smaken onderzoek tijdens de master, en hoe de masteropleidingen zich sinds 2016 hebben ontwikkeld.
Engagement opleggen werkt niet. Je kunt studenten echter wel vragen stelling te nemen en ergens voor te staan
Een terugkerend gespreksonderwerp in het artikel bleek de maatschappelijke rol van een kunsteducator te zijn. Bij de masteropleiding Kunsteducatie van ArtEZ ligt de nadruk op artist-educators als agents of change: als veranderaars, mensen die actie in gang zetten. Maar, zo vraagt Elsbeth zich in het artikel af: is een kunsteducator (en een masterstudent) dan ook verantwoordelijk voor de mate waarin die verandering vervolgens slaagt? Voor Elsbeth is dit een voortdurende zoektocht. Elsbeth zegt dan ook in het artikel in Kunstzone: “Engagement opleggen werkt niet. Je kunt studenten echter wel vragen stelling te nemen en ergens voor te staan.” En dat is dan ook precies wat de masteropleiding Kunsteducatie bij ArtEZ beoogt te doen: kunsteducatoren uitdagen zichzelf en de maatschappij kritisch onder de loep te nemen, vragen te stellen, onderzoek te doen aan de hand van artistiek-educatieve interventies.
Regelcircus
Op pagina 26 en 27 van deze editie van Kunstzone vind je het kleurrijke, speelse kunstproject Regelcircus van Eva Blaak, kunstenaar en docent bij de ArtEZ bacheloropleiding Illustration design en masterstudent Kunsteducatie bij Minerva in Groningen. Regelcircus is een ode aan de onvolmaaktheid, aan onbevangen kunnen experimenteren en onderzoeken. Ook de afbeelding op de voorkant is van haar hand (scroll naar beneden om een sneak preview te krijgen van de voorkant én haar werk)

Over de master Kunsteducatie bij ArtEZ
Een kunsteducator beoogt actie in gang te zetten, beweging te initiëren, in gedrag en bewustzijn. Kunsteducatoren inspireren anderen om zich uit te spreken, en bieden mensen een breder perspectief: op zichzelf, de samenleving en het werkveld. Dat maakt kunsteducatoren, agents of change. Wil jij sterker in je rol staan als kunsteducator, je onderzoekskills ontwikkelen, en kennis maken met Arts-Based Research? Dan is de masteropleiding Kunsteducatie iets voor joul.
Ontdek de master Kunsteducatie hier
