Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Art-Based Learning

Welke rol spelen de kunsten in de wereld waarin we leven? Hoe draagt Art-Based Learning bij aan nieuwe manieren van denken over de toekomst? Hoe kunnen we creativiteit als hulpmiddel inzetten om onze toekomst vorm te geven? Kunnen we toekomstscenario's tot leven brengen via de Art-Based Learning methodiek? Hoe kunnen we de materialiteit, politiek en invloed van onze leergemeenschappen begrijpen?

Art-Based Learning

Art-Based Learning is een innovatief educatief concept voor binnen- en buitenschoolse kunsteducatie. Centraal staat het tot stand brengen van een creatieve dialoog tussen de toeschouwer en het kunstwerk.

Het lectoraat Art education as Critical Tactics (AeCT) ontwikkelde in samenwerking met CultuurCollege een reeks cursussen over Art-Based Learning. Daarnaast werd een serie online masterclasses over Art-Based Learning aangeboden. De masterclasses bieden een reeks korte, inzichtelijke, kritische, creatieve, speelse, provocerende en praktische inzichten gericht op de kernideeën, principes en praktijken van het lectoraat Art education as Critical Tactics (AeCT). De reeks masterclasses wordt gegeven aan de hand van het Handbook Creative Education (Coutinho 2020) en bestaat uit zes modules die het proces, de praktijk en de implementatie van Art-Based Learning als basis voor het formuleren van (kunst)educatieve narratieven en scenario’s voor de toekomst inzichtelijk maken. De masterclasses zijn ontwikkeld met gastcurator Jeroen Lutters, in context van de tentoonstelling van Art out of Necessity (Kunst uit Noodzaak) van Mieke Bal.