Famke Sinninghe Damsté, hoofd Art-Based Learning Centre van ArtEZ, combineert al 20 jaar een onderwijspraktijk met een maakpraktijk in de kunsteducatie en de kunsten. Na haar studies Zang Lichte Muziek en Nederlands begon ze te werken als redacteur in de wereld van de radio, met als hoogtepunt haar VPRO-serie ‘I could write a book’, over Nederlandse schrijvers en jazz. In 2011 richtte ze Maanstrand op, onder welke vlag ze CD’s, boeken en kunsteducatieve projecten produceert. In 2017 behaalde zij de master Kunsteducatie aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Daar deed ze onderzoek naar de relatie tussen kunstonderwijs en Bildung, wat haar in contact bracht met de Art-Based Learning-methode van Jeroen Lutters en Janeke Wienk.
Niemand kan beter over de methode Art-Based Learning vertellen dan dr. Jeroen Lutters, lector Art education as Critical Tactics (AeCT) bij ArtEZ University of the Arts. Hij is de grondlegger en bedenker van de ABL-methodiek. Hij neemt kunst als kennisbron voor existentiële vragen.
Deze kunst kan bestaan uit schilderijen, beelden, maar ook boeken, films of andere kunstuitingen. In vier theoretisch en filosofisch ingestoken video's neemt hij je mee in zijn gedachtegang over kunst- en cultuureducatie anno nu. Uiteraard legt hij de vier stappen van Art-Based Learning uit vanuit een persoonlijke insteek.