Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Artisteducator in Theater - Historical Aesthetics

Review your ancestors

ArtEZ Onderlangs 9 Arnhem, Theatrium
Poster AET
Poster AET

 

Jaar twee van Artisteducator in Theater nodigt je graag uit voor de presentaties van Historical Aesthetics - Review your ancestors.

Tijdens dit project hebben de studenten zich verdiept in drie theatermakers. Brecht, Boal en Stanislavski. Meer informatie over de presentaties vind je hieronder.

Op 11 december om 19:00 presenteren de studenten hun onderzoek in het Theatrium van ArtEZ (Onderlangs 9, Arnhem).

 

 

Boal

Zes studenten van Artist educator in theatre jaar twee hebben kennisgemaakt met theatervoorouder Augusto Boal. Binnen anderhalf week hebben ze de principes van 'The Theatre of The Opressed' behandeld en bevraagd. Het centrale doel van The Theatre of The Opressed is om onderdrukten in de samenleving bewust te maken van hun onderdrukking. Om daarna samen met hen via het theater te repeteren voor verandering. Wat zijn onze ervaringen met onderdrukking? Worden we onderdrukt? Onderdrukken wij? Uit deze vragen is een presentatie voortgekomen.

 

Bertolt Brecht

‘t Moedig hoekje is een presentatie gemaakt door zeven tweedejaarsstudenten Artisteducator in Theater. Ze hebben gewerkt met de voorstelling Moeder Courage van Bertolt Brecht. Twee weken hebben ze onderzoek gedaan naar het werk van Brecht en geprobeerd het verleden (Brecht) te verbinden aan het heden. ’t Moedig hoekje is één van de weinige winkels nog over in oorlogsgebied. Moeder Courage marchandeert hardnekkig met iedere klant wat ze soms met spijt moet bekopen. Is het ethisch verantwoord om van een oorlog te profiteren als dat de enige manier is om te overleven?

 

Stanislavski

“hetzelfde ouwe liedje”

Hetzelfde ouwe liedje: stoffige stukken in een veel te hippe hedendaagse bewerking. De Stannie (Stanislavski) groep heeft precies dit gedaan. 

Geïnspireerd op de originele theatertekst “De Meeuw" van Anton Tsjechov (1896) en de gelijknamige bewerking van Erik Bindervoet (2018) heeft deze club van zeven een gloednieuwe bewerking gemaakt die Stanislavski tegelijkertijd zou laten glimlachen en doen koprollen in het graf. Tenminste- dat hopen ze. Want hoe combineer je tegenwoordig waarachtig spel met het overduidelijke, niet te negeren feit dat je je in een theater bevindt? En hoe sla je een brug tussen achter en voor de schermen?

Graag presenteren zij hun onderzoek in twintig bomvolle minuten method acting, chaotische backstage crews, en sleurende familiedrama’s.

Hetzelfde ouwe liedje is gemaakt en gespeeld door: 

Çoise van der Aart, Merijn van den Bos, Annika Brouwer, Jannar Brummans, Kiki Konings, Maartje Lugtigheid, Julia Weekers

Disciplines

Theater