Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Vocational education for a sustainable future: Unveiling the collaborative learning narratives to make space for learning

Hoe kan het hoger onderwijs reageren op de mondiale, complexe vraagstukken waarmee we vandaag de dag geconfronteerd worden? Welke nieuwe educatieve, toekomstbestendige en rechtvaardige benaderingen zijn er nodig? Een deel van het antwoord lijkt te liggen in zogenaamde 'samenwerkende leerregelingen', waarbij studenten samen met verschillende gemeenschappen duurzaamheidsgerelateerde uitdagingen onderzoeken. Het aantal van dit soort regelingen waaraan het beroepsonderwijs deelneemt, neemt toe. Empirische studies over wat er daadwerkelijk gebeurt in de samenwerkingsregelingen zijn echter schaars.

In deze publicatie adresseren Cassandra Onck (artistiek onderzoeker lectoraat Art Education as Critical Tactics), Wietske Kuijer Siebelink (HAN-lector Responsief Onderwijs) en Saskia Weijzen (hoofddocent Academie Mens en Maatschappij) de kloof tussen theorie en praktijk door het toepassen van een participatief ontwerp. Dit onderzoek toont aan dat diepgewortelde onderwijs- en sociaal-culturele routines de mogelijkheden beperken voor meer oprechte samenwerkingen. Dit onderzoek toont ook aan dat het toepassen van meer creatieve en reflectieve methodes meer ruimte creëert voor zogeheten 'transformerend leren'. Het openstellen van deze ruimtes ging gepaard met ambities om verder te gaan dan de rooskleurige verhalen van samenwerkende leerregelingen en om meer aandacht te besteden aan de blijvende verankering van onderwijsroutines in de maatschappelijke vraagstukken om ons heen.

Kijk voor meer informatie over dit onderzoeksproject op de projectpagina van de HAN via de blauwe button. De publicatie met de onderzoeksresultaten is gepubliceerd in de Journal for Vocational Education & Training en is beschikbaar als pdf via de zwarte button.

Bezoek de website van de HAN

 Download dit artikel als pdf