Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Violet Münstermann

Artisteducator in Theater
Bachelor
Artez_full set_highres-22-DSCF0979
Artez_full set_highres-22-DSCF0979

 

Stages                   

  • Kröller Müller Museum, Educatiemaker voor de Museum Take Over, 2022
  • Onderzoeksstage over kinderfilosofie in de theatereducatie, 2022
  • Agora Leiden, Theater docent op, 2023
  • MBO-theater Rijn Ijssel, maker voorstelling ‘Because she moves’, 2023
  • Theaterschip, Regieassistent bij de voorstelling ‘Kreukvrij’ door Ramses Graus met spelers van De Werf en regieassistent bij de voostelling ‘Wat Doe Jij?’ door Sandra den Dulk met spelers van MBO-theater Rijn IJssel, 2024

Afstudeervoorstelling

Moddertepels

Gemaakt in samenwerking met Mees Warmerdam, student woordkunst.

"Woordkunstenaar Mees Warmerdam en Artisteducator Violet Münstermann gaan op zoek naar de stem van hun lichaam. Waar zit die stem? Hoe klinkt ze? Door middel van taal, beweging en geluid proberen Mees en Violet de stem vorm te geven. In de performance ‘Moddertepels’ nodigen ze je uit om samen te luisteren."

Wie ben je als maker/kunstenaar?

Ik ben een maker met een scherp dramaturgische blik. Ik maak graag door zelf te performen.
Ik zoek het kantelpunt tussen verschillende disciplines op. Met de focus op beeldende kunst, performance en theater.

Als Artisteducator in Theater vind ik non-hiërarchisch werken belangrijk. Tijdens de module ‘Heterarchy’ onderzocht ik samen met medestudenten wat het tegenovergestelde is van hiërarchisch samenwerken. Daaruit kwamen een aantal kernpunten die ik als kunstenaar mee het werkveld in neem: Naast eigen materiaal maken ook op zoek blijven naar de verbinding met elkaar, het laten ontstaan en niet forceren van artistieke processen en dat we elkaar nodig hebben.

Ik werk graag collectief. In een collectieve samenwerking kan ik goed omgaan met de kwaliteiten van anderen, ik kan die kwaliteiten inzetten in het geheel. Ik heb dan ook goed overzicht over artistieke processen. Ik kan kritisch kijken naar dramaturgische keuzes en heb door wat nodig is voor de volgende stap.

Ik ben iemand die altijd bevraagt, ik ga graag het gesprek met de ander aan en ik ben nieuwsgierig naar verschillende gedachtepatronen. Tijdens mijn stage waarin ik onderzocht hoe theater kan bijdragen aan filosoferen met kinderen kon ik deze kwaliteit inzetten en het gesprek aangaan met jonge kinderen. Door een open houding en nooit een bepaald antwoord te verwachten, verbaas ik me altijd weer met wat voor creatieve antwoorden verschillende mensen kunnen komen. Door dit soort momenten word ik herinnerd dat er in iedereen een kunstenaar schuilt, groot of klein. Dat is ook waar ik energie uit haal tijdens het werken in het theateronderwijs en -educatie: de zoektocht naar de kunstenaar in iedereen, het uitzoeken hoe ik die kunstenaar naar boven haal en het op zoek gaan naar iemands kwaliteiten en fascinaties.

Wat zijn je ambities en toekomstplannen?

Het liefst wil ik naast theater maken ook zelf op de vloer staan en mij verder ontwikkelen als fysieke performer. Daarnaast vind ik het heel leuk om mensen te ondersteunen bij creatieve maakprocessen, dit wil ik graag meer gaan doen. Ook wil ik me in dramaturgie gaan verdiepen. Met het in jaar 4 gevormde collectief SAD PEOPLE, bestaande uit vier klasgenoten en ik, zou ik nog meer voorstellingen willen maken. In het collectief werken met SAD PEOPLE voel ik een soort vrijheid waarin ik al het bovengenoemde verder kan onderzoeken.

Waar haal je je inspiratie uit?

Ik haal inspiratie uit vrouwelijke kunstenaars zoals modeontwerpster Simone Rocha, uit de natuur, uit beeldende bronnen, uit fotografie, uit verschillende stoffen waarin ik de tactiliteit opzoek, uit de theatermaker Florentina Holtzinger, uit het gezelschap De Dansers, uit het werk van Schweigman&, uit de werkwijze van Anne Bogart en uit de transdisciplinariteit van Boogaerdt/Van der Schoot.

 

And all is messy, and all is wild
Lisa Verbelen uit de voorstelling ‘TWO. is not a solo’ van BOG.

 

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 7 mei 2024

Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.