Michelle Schmitz studeerde af aan de master Kunsteducatie met een onderzoek over de functie van kunst op vmbo-t. In een video vertelt ze over haar project en over wat ze geleerd heeft tijdens de master. “Bij project Kunstwerk is de essentie dat alle leerlingen van vmbo-t 4 hun schoolcarrière afronden met een creatief profielwerkstuk waarin ze artistiek onderzoek doen en iets maken. In plaats van slechts kunstvakken volgen. En dat maakwerk gaan ze tonen aan school en ouders. Daarbij is de enige vraag die we stellen: wie ben je en wat wil je maken?”
Michelle geeft aan dat leerlingen iets persoonlijks maken als je de regie bij hen legt. “Zij weten dan die persoonlijkheid vorm te geven in een artistiek product. En dat laten zien, is de essentie.” Michelle legt uit dat het belangrijk is om jezelf te vragen wie je bent, wat je belangrijk vindt, wat je daarbij voelt en wat je daarmee kan doen. Wat kan je maken? Voor haar is identiteit heel belangrijk.
Ze vertelt dat ze tijdens deze opleiding gedwongen werd om meer te lezen, ook buiten haar eigen discipline: “Door de master was ik gedwongen om te kijken wat ik eigenlijk aan het doen ben. En ook weer wie ik ben en waarom ik doe wat ik doe. Dus ook heel kritisch kijken naar mijn eigen lespraktijk en of ik het nog wel eens ben met wat ik doe en hoe ik dat doe.”