Sven Hendriks

Van Autoplek naar Mensenplek
De autoplek als drager voor een nieuwe invulling
We hebben in razendsnel tempo extreem veel ruimte weggegeven aan de auto, waardoor deze in de hedendaagse stad - op alle schaalniveaus - een enorme ruimtelijke impact heeft op de volledige stedelijke omgeving.
In de afgelopen anderhalve eeuw hebben we daarbij een enorme ontwikkeling in vervoer en transport doorgemaakt. De leefomgeving van de mens was aanvankelijk klein en regionaal. Dat veranderde eerst door spoorverbindingen, die ons land aanzienlijk verkleinden. Vervolgens bracht de komst van de 'veilige' fiets en verschillende soorten trams snellere verbindingen binnen steden en regio’s. In die periode ontstond een gelaagd én gevarieerd systeem van verschillende modaliteiten die naast elkaar konden bestaan. Totdat de snelle opkomst van de automobiel een extreme focus op auto-infrastructuur legde, waardoor het gevarieerde aanbod van modaliteiten verschraalde.
We zijn inmiddels weer enigszins op de goede weg. Het besef groeit dat de auto geen heilige graal is, maar slechts één schakel in een goed functionerend systeem van modaliteiten. Toch moeten onze steden nog flinke stappen zetten om het aandeel auto’s drastisch terug te dringen. Een goed ontwikkeld netwerk van hoogwaardig openbaar vervoer, veilige en aantrekkelijke fietsinfrastructuur en beloopbare stadsdelen zijn daarbij essentiële succesfactoren. Dit vraagt ook om een hernieuwde kijk op de rol van de auto in de stad, inclusief de inrichting van nieuwe plekken zoals multimodale hubs.
Binnen deze nieuwe context krijgt de opgave vorm. Dit begint met het selecteren van concrete locaties. De focus ligt daarbij op ruimtelijk gebouwde structuren voor de auto, in het bijzonder parkeergarages. In deze selectie is zorgvuldig gekeken naar de ruimtelijke typologieën van parkeergarages en hun geschiktheid voor herbestemming. Ook de directe stedelijke context van potentiële locaties is nadrukkelijk meegenomen.
Dat leidde uiteindelijk tot drie locaties in Arnhem die de moeite van een opgave waard zijn. Voordat er op deze plekken ontwerpvoorstellen zijn gemaakt, is eerst een passende strategie bepaald. Dat resulteerde in drie strategieën: Demontage, Transformatie en Interveniëren. Voor twee parkeergarages is vervolgens een ontwerpproces uitgewerkt.
Met de transformatiestrategie als leidraad wordt parkeergarage Rozet omgevormd tot een toekomstbestendig woon-werkgebouw. Door strategische ingrepen in de bestaande structuur ontstaat er ruimte voor comfortabele woningen. Daarnaast krijgt het gebouw een sociaal en collectief karakter met gedeelde voorzieningen zoals creatieve werkplaatsen en een openbare fietshub.
Parkeergarage Broerenstraat wordt herbestemd door middel van een radicale interventie. Door de ondergrondse garage naar het maaiveld te openen, ontstaat een context waarin een ondergronds sport- en recreatiecentrum kan worden gerealiseerd. De nieuwe ruimtes worden toegankelijk via een bijzonder maaiveld, dat over verschillende niveaus slingert en ook plaats biedt voor recreatie in de buitenruimte.
Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 7 juli 2025
Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.