2025
Het werk van Ina onderzoekt de wisselwerking tussen innerlijk conflict, identiteit en maatschappelijke structuren via een esthetiek die is opgebouwd uit fragmentatie en glitch-achtige verstoringen. Werkend met schilderkunst, fotografie en bewegend beeld onderzoeken zij de kwetsbare grenzen tussen digitaal en fysiek, tussen controle en instorting, tussen geest en omgeving. Centraal in Ina’s praktijk staat het concept van de glitch, niet alleen als digitale fout, maar als metafoor voor imperfectie, psychische breuklijnen en non-normatieve identiteit.
Voor hun afstudeerproject Consumed maakte Ina een stop-motion/live-action korte film in de vorm van een psychologische thriller. De film toont een kunstenaar die vastzit in een lus van dagelijkse routines en toenemende angst, uiteindelijk opgeslokt door het eigen werk, zowel letterlijk als figuurlijk. Het project, dat is ontstaan vanuit een persoonlijke ervaring met burn-out, onderzoekt de mentale tol van artistieke arbeid en de isolerende druk van productiviteit. Terugkerende motieven zoals een brandende kaars, lucifers en een spin symboliseren uitputting, gevangenschap en de dunne grens tussen creëren en zelfdestructie. De film beweegt tussen droomachtige staten en verwarde waaktoestanden en gebruikt visuele metaforen en herhaling om de gefragmenteerde waarneming van burn-out te verbeelden.
Consumed hanteert een hybride beeldtaal: houtskoolschetsen beeld voor beeld geanimeerd, schilderijen, time-lapsesequenties en live-actionbeelden die door schokkerige beweging stop-motion imiteren. Ina is vooral geïnteresseerd in hoe deze verschillende vormen, live action, schets en schildering, elkaar beïnvloeden en wat zichtbaar wordt wanneer ze over elkaar heen worden gelegd. Deze ontregelde esthetiek weerspiegelt de gefragmenteerde ervaring van burn-out, waarin tijd vervormt, waarneming hapert en de grens tussen zelf en werk begint te vervagen. Schilderijen die in de film voorkomen worden ook afzonderlijk tentoongesteld, waardoor de grens tussen documentatie en kunstwerk, tussen fictie en werkelijkheid, verder vervaagt.
Ina’s gebruik van glitch-esthetiek en gelaagde media creëert een omgeving waarin chaos, ambiguïteit en ongemak dienen als middelen voor reflectie. De beelden zijn bewust onduidelijk en open voor interpretatie, als spiegel van de veelzijdigheid en dissociatie die vaak samengaan met mentale klachten. Met dit werk beschouwt Ina burn-out als een systemische glitch: een onderbreking in de meedogenloze drang om te produceren, te presteren en te voldoen binnen een kapitalistisch kader. Door de kijker te confronteren met indringende beelden en emotioneel geladen verhalen nodigt Ina uit tot reflectie op de eigen relatie tot arbeid, identiteit en het lichaam. Consumed stelt de verwachting ter discussie dat kunstenaars, en mensen in het algemeen, vlekkeloos zouden moeten functioneren, en onthult de kwetsbaarheid, schoonheid en complexiteit die schuilgaan in momenten van ontregeling.
Ina Darakchieva is een multidisciplinair kunstenaar gevestigd in Nederland. Ina’s werk onderzoekt de vervagende grenzen tussen digitaal en fysiek, tussen controle en chaos, tussen werkelijkheid en geest. Door de digitale glitch zowel als metafoor als medium te gebruiken, omarmen zij imperfectie en afwijkingen in onze omgeving om identiteit, innerlijk conflict en de verborgen kanten van het zelf te onderzoeken via schilderijen, film en fotografie. Geïnspireerd door horror en psychologische thrillers onderzoekt Ina de meerlagige aard van menselijkheid, waarbij de meest verborgen en vaak misbegrepen hoeken van het onderbewuste naar voren worden gebracht. Zo ontstaan indringende narratieven die de kijker confronteren met hun eigen innerlijke conflicten.
Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 8 december 2025
Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.
