De werken van Cari Călinici worden gevormd door objecten en subjecten die zich onttrekken aan, verdwijnen uit en weer opduiken in het publieke bewustzijn, en hun bestaan moduleren binnen mainstream infrastructuren. Cari is nieuwsgierig naar hoe de wereldeconomie en de onhoudbare drang naar voortdurende groei hebben geleid tot een fetisjering van jeugd en acceleratie. In recent werk raakt Călinici aan huiselijke relaties met koelkasten, machtsdynamieken van gamecontrollers, ongelijkheden in de technologische consumptiemaatschappij en de resolutie en kracht van 3D-geprint maliënkolder.
Zijn we bereid te erkennen dat computers ons zullen overleven? Waar eindigen wij, onze bewuste identiteit, en waar beginnen onze apparaten? Vanuit deze vragen denkt Cari na over onsterfelijkheid, nostalgie en instorting. Kunnen verouderde technologieën ons achtervolgen? We worden dagelijks, bijna gedachteloos, onderdeel van technologie: doomscrollen op een koelkast, Netflix kijken via het infotainmentsysteem van je auto.
In lijn met transfeministische theorie onderzoekt Cari welke gevolgen technologie en kapitalistische versnelling hebben voor onze lichamen, identiteiten, leefomgeving en niet-menselijke mede-bewoners. In Preserved, Permafrosted, Perverted worden consumentkoelkasten een cryogene kracht die een nieuwe positie buiten het huiselijk domein inneemt. Als een kleine kudde menshoge koelkasten verwijzen ze naar steeds terugkerende fantasieën over onsterfelijkheidselixers, bronnen van jeugd en cryogeen bewaarde hersenen.
Cari stelt vragen over de bio-beschikbaarheid van informatie in onze tanden. Als laatste deel van een lichaam dat ontbindt, fungeren ze als drager van iemands leven: bevroren (bio)kapitaal. In een digitaal gemedieerde samenleving wordt ‘gebruikerschap’ een permanente vorm van productie en consumptie, waardoor de rol van gebruiker als consument vervaagt, terwijl zij in werkelijkheid vaak onbewust producent van datakoopwaar is. Arbeid verschuilt zich achter de schijn van controle. Control Freak biedt zijn controllers aan als een kans om het spel opnieuw te spelen en onze dominante gedragingen in digitale interacties te herkennen.
Door blootstelling aan het internet en door migratie naar niche-onlinegemeenschappen begrijpt Călinici digitale identiteiten als een vorm van bescherming. Opgegroeid als lesbienne in Roemenië en zoekend naar een plek buiten het IRL bood het internet een secundaire virtuele kaart van de wereld en haar bewoners. Het vormen van digitale profielen maakt voortdurende zelfre-inventie mogelijk en bewustzijn van identiteit als verdedigingsmechanisme. Data Never Dies en Abort, Retry, Fail? zijn producten van deze performatieve beschermingsstrategieën, gevormd binnen geconstrueerde online-identiteiten.
Uiteindelijk is (5th work) een zwanenzang voor de versnelling van mondiale handel in technologische goederen en informatie. Het gegolfde karton van een luxe techproduct is permanent gegoten in ‘vereeuwigd’ metaal, qua textuur en functie vergelijkbaar met containerisatie en de gegolfde stalen scheepscontainer. Door zich kritisch te engageren met theorie en digitale discoursen, gevolgd door handelen, ontstaat een mogelijkheid om toekomsten te smeden waarin techno-feodale surveillanceregimes kunnen worden gekaapt.
Zoals velen van deze generatie is Cari Călinici gevormd door de voortdurende invloed van het World Wide Web. Als ‘digitale mediator’ met een complexe bewondering voor technologie wijst Cari op de bijtende absurditeit van technologie wanneer die steeds meer het IRL binnendringt. Călinici is een multimediakunstenaar die installaties maakt en gedreven wordt door de grillige aanwezigheid van technologie in onderzoek naar identiteitsvraagstukken, en door de frictie tussen postmodern pastiche en de geleefde realiteit van (kunst)consumptie en productie. Door internetinfrastructuren op oceaanbodems, tanden en forensische politiek, koelkasten en seksualiteit, de lichamelijkheid van grenzen en de alchemie uit het verleden die de hedendaagse cultuur blijft achtervolgen te onderzoeken, vormt Călinici een praktijk die zich kritisch beweegt rond geschiedenissen van onzichtbare en spookachtige subjecten, objecten en netwerken.
Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 8 december 2025
Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.
