"Met de Vooropleiding Dans ontwikkel je je eigenheid."
- Dans
Als je een grote passie hebt voor dans, dan is de Vooropleiding Dans in Arnhem the place to be. Dat vindt Dan-Vy Hoang (17), havo-scholier en leerling aan de Vooropleiding. ‘Je leert veel over dans, maar ook over jezelf.’

Als 5-jarige kleuter was Dan-Vy al gek van dans. ‘Ik voelde me altijd zo vrij als ik danste’, herinnert zij zich. ‘Mijn moeder had dat wel in de gaten en liet me meerdere danslessen per week volgen. Ik had er heel veel plezier in en ontwikkelde me snel. Toen ik 10 jaar was, kreeg ik van mijn toenmalige dansschool het advies om auditie te doen voor een Vooropleiding Dans.’
Dan-Vy besloot het te proberen bij de Oriëntatieklas Dans van ArtEZ in Arnhem. ‘En ik werd aangenomen!’
Professionele aanpak
Vanaf groep 8 ging Dan-Vy twee dagen per week na schooltijd naar ArtEZ, waar zij van 17.00-19.30 uur dansles had. ‘Het was daar heel anders dan dat ik eerder had meegemaakt. Veel professioneler; dat vond ik leuk’, zo blikt zij terug. ‘We kregen les van docenten van de Vooropleiding van ArtEZ, in verschillende stijlen: klassiek, modern, improvisatie en folklore – die laatste stijl was nieuw voor mij. Er bovendien waren kledingvoorschriften; je moest bijvoorbeeld bij veel lessen een zwart balletpakje aan met spaghettibandjes en bij folklore een rok.’
Na de Oriëntatieklas deed Dan-Vy opnieuw auditie en werd ze toegelaten tot de Vooropleiding Dans. Tegelijkertijd begon ze aan de brugklas havo/vwo. ‘Ik ging naar het Beekdal Lyceum. Deze school mag de roosters aanpassen voor leerlingen die zich voorbereiden op een loopbaan in dans, muziek of topsport. Op onze school zitten bijvoorbeeld voetballers, volleyballers, handballers en dus ook dansers’, vertelt Dan-Vy, die zich er goed thuis voelt.
Intensief en hecht
De school heeft eigen danszalen. ‘In normale perioden – oftewel technische perioden – hebben we daar dagelijks twee keer vijf kwartier les’, vertelt Dan-Vy. ‘In de aanloop naar voorstellingen is dat meer en repeteren we soms wel vijf uur per dag.’
Dan-Vy vindt het fijn dat ze professioneel dansonderwijs kan volgen op haar school. ‘Het is bovendien mooi dat ik in het vak Dans examen kan doen. Maar de combinatie met de overige lessen is soms toch wel pittig. Meestal ben ik bijna de hele dag op school. Daarna reis ik naar huis in Zevenaar en moet ik nog huiswerk maken. Veel tijd om doordeweeks met klasgenoten af te spreken, is er niet.’
Daar staat tegenover dat Dan-Vy geniet van de danslessen. En dat de leerlingen van de Vooropleiding erg hecht zijn. ‘We hebben een heel goede band; in de pauzes zitten wij altijd bij elkaar. Je maakt ook zoveel mee samen: school, danslessen, uitstapjes naar voorstellingen. Ook het contact met de dansdocenten is heel goed: je kunt altijd bij ze terecht.’
Hartverwarmende eindvoorstelling
Aan het eind van het schooljaar werken de leerlingen altijd toe naar een eindvoorstelling, vertelt Dan-Vy. ‘Deze voeren we uit in Arnhem en Venlo. De dansers van leerjaren 4, 5 en 6 van het Beekdallyceum – ongeveer 20 leerlingen – maken deze voorstelling samen. Momenteel zijn we bezig met een stuk van choreograaf Sidi Larbi Cherkaoui. Een ballet master van Introdans leert ons dit op een aangepaste manier, zodat wij het kunnen uitvoeren op ons niveau.’
Dan-Vy haalt een dierbare herinnering op. ‘Toen ik in de vierde klas voor de eerste keer mocht meedoen met deze bovenbouwgroep, vond ik dat héél erg spannend. Hoe zou het zijn om met oudere leerlingen te dansen? Wat zou het niveau zijn? Ik had me voor niets zorgen gemaakt, want het bleek superleuk! Het is geweldig om samen zo’n productie te maken. We werkten hard, maar hadden ook veel lol. De laatste voorstelling met deze groep was zó hartverwarmend. Na afloop waren we allemaal in tranen, omdat we het zo jammer vonden dat het voorbij was.’
Goede voorbereiding
Dan-Vy vindt dat de Vooropleiding haar veel heeft gebracht. ‘Deze opleiding helpt je om je eigenheid te ontwikkelen. Verder leer je risico’s te nemen en ervaar je dat dit je verder kan brengen. Maar je leert ook over je eigen mentale en fysieke grenzen. En over intensief samenwerken met anderen.’
Hoe ziet Dan-Vy de toekomst voor zich? ‘Ik wil zou me graag verder ontwikkelen in contemporary dance, dus ga ik zeker audities doen voor dansopleidingen aan hogescholen’, zegt ze. ‘Ik voel me daar, dankzij de Vooropleiding, goed op voorbereid.’
En als zij onverhoopt toch niet aangenomen wordt? ‘Dan ga ik waarschijnlijk Biomedische Technologie studeren, of Forensisch Onderzoek. De bagage die ik dankzij de Vooropleiding Dans heb opgedaan, neem ik hoe dan ook mee in mijn rugzak. Daar heb ik mijn hele verder leven iets aan.’