Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Jaïr pakt de regie. “Vergroening is ook binnen de muziekindustrie nodig”

  • Muziek

Mentale uitdagingen, queer zijn in een heteronormatieve wereld, opgroeien in een tijd van crises; ondanks tegenwind staat Jaïr in hun kracht en wil hen bijdragen aan een betere wereld. Op dit moment werkt Jaïr, student MediaMusic, aan een nieuwe EP in de studio’s van het ArtEZ Conservatorium in Enschede. Deze wordt uitgebracht op biologisch afbreekbaar en veganistisch vinyl.

 

Foto: Manoah Biesheuvel
Foto: Manoah Biesheuvel

Halfboi

“Halfboi, dat was ik eerst zelf. Half jongen, ik ben er namelijk achter gekomen dat ik non-binair ben. De naam Halfboi is een verlengstuk van wie ik zelf ben maar ook een karakter waarover ik heb geschreven in mijn laatste EP. Die gaat over een non-binaire robot en Halfboi die in aanraking komen met AI. Sindsdien is Halfboi gegroeid naar wat het nu is; een complete band. Ik heb mijn andere bandleden hier op school ontmoet. Zij studeren allemaal aan de Popacademie en ik zelf volg het profiel Electronic Artist & Producer binnen de studie MediaMusic.”

 

Studie MediaMusic

Min of meer per ongeluk kwam Jaïr op de auditie voor de opleiding MediaMusic terecht. Hen dacht zich te hebben ingeschreven voor de bachelor Popacademie. Toen de examinator kort toelichtte wat de opleiding MediaMusic inhoudt zag Jaïr het direct zitten. “Ik kan mijzelf hier ontwikkelen als muzikant en tegelijkertijd mijn eigen sound produceren. Het geeft mij de vrijheid om muziek te schrijven en daarnaast complete regie te hebben over het uiteindelijke product: de songs.

Ondernemerschap

“Altijd als ik aan mijn eigen muziek denk zie ik een fysieke representatie voor mij. Videoclips, albumcovers, fotografie. Ik ben heel visueel ingesteld. Ik vind daarom dat mijn eigen muziek ook een tastbare vorm moet krijgen. Het is niet alleen om een product te kunnen verkopen waar ik geld mee kan verdienen, het is ook dat ik wil dat mijn luisteraars het album artwork kunnen vasthouden het zo kunnen ervaren. Dat ze ermee naar hun platenspeler lopen en de naald erop moeten leggen. Hierdoor krijgen ze een totaalbeleving waardoor ik mijn verhaal nóg beter kan vertellen.

 

Je bent als muzikant ook een ondernemer en ik voel mij er goed bij dat ik op deze manier mijn eigen keuzes kan maken."


Toen ik begon met onderzoeken wat er voor nodig is om een plaat op vinyl uit te brengen kwam ik echter tot een teleurstellende conclusie. Bij de productie van vinylplaten worden zoveel schadelijke producten gebruikt dat ik eigenlijk niet wil bijdragen aan die vervuiling. Ik liet het idee links liggen tot ik een lezing van Voordekunst op het conservatorium in Enschede  bijwoonde. Voordekunst is een crowdfundingplatform opgericht ter ondersteuning van artistieke producties. Toen ik doorkreeg dat je op die manier heel goed producties kunt financieren ging ik nogmaals op onderzoek uit. In de krochten van het internet vond ik twee kleinschalige productiebedrijfjes die bijna klimaatneutraal biovinylplaten produceren, zonder pvc. Financieel gezien is dit behoorlijk veel duurder dan de reguliere productie van vinyl maar dankzij mijn donateurs op voordekunst.nl kan ik hopelijk tóch mijn droom verwezenlijken en een fysieke plaat uitbrengen. Je bent als muzikant ook een ondernemer en ik voel mij er goed bij dat ik op deze manier mijn eigen keuzes kan maken. Hopelijk inspireert het ook andere muzikanten, labels en producers.

 

Bijdragen aan bewustwording

“Toen ik binnen mijn eigen community begon te vertellen over de schadelijke stoffen in pvc kwam ik erachter dat bijna niemand hiervan op de hoogte is. Mensen hebben hun platenkasten vol staan met materiaal dat met de productie ervan schade heeft toegebracht aan de planeet. Daarnaast laat PVC stoffen los die schadelijk kunnen zijn voor de gezondheid. Na wat rondvragen kwam ik erachter dat de meeste mensen bereid zijn om extra te betalen voor een product dat bijna klimaatneutraal geproduceerd wordt. Dat maakt voor mij de businesscase compleet. Marketing hoeft niet altijd een kapitalistisch doel te hebben. Het verhaal dat ik wil vertellen in mijn muziek staat voorop maar ik wil ook de kans benutten om straks bij de verkoop van mijn plaat te benadrukken dat het om biovinyl gaat. Hiermee kan ik bijdragen aan bewustwording en tegelijkertijd een uniek product verkopen.”