Schimmelnetwerken als detox voor de fast fashion industrie
- Fashion
Wat hebben twee schijnbaar ongerelateerde onderwerpen als schimmels en mode met elkaar te maken? Volgens Chet Bugter, het nieuwe hoofd van de masteropleiding Critical Fashion Practices, best veel! Voor hem en Alia Mascia, een tweedejaars masterstudent bij opleiding Critical Fashion Practices, is het hoog tijd om de manier waarop de mode-industrie functioneert te transformeren. Ze bespreken hoe een model dat zich laat inspireren door schimmels essentieel is voor die transformatie.

Chet is samen met zijn collega Hanka van der Voet co-auteur van A Fruiting Body of Collective Labour: Working Towards a De-Hierarchised System for Fashion Education. Het is een manifest en gids over de visie van de masteropleiding Critical Fashion Practices, om de schadelijke denkwijze die in het modeonderwijs de boventoon voert de kop in te drukken.
Modeonderwijs als ondersteunend systeem
Het idee achter het manifest komt van schimmelnetwerken, in het bijzonder mycorrhizasystemen, die bomen in staat stellen met elkaar te communiceren en elkaar te ondersteunen in een bos. Het is geen communicatie zoals bij mensen, dus via taal, maar communicatie via uitwisseling van voedingsstoffen. Deze uitwisseling is alleen mogelijk door de symbiotische relaties van de bomen met schimmels die om de wortels van de bomen groeien, en meer in het algemeen, door samenwerking en collectief denken.

Wortels omgeven door mycorrhizaschimmeldraden. Afbeelding bewerkt door Pernille Winther
Chet: “We hebben ons voor de opleiding Critical Fashion Practices door dit ondersteunende systeem laten inspireren. In een schimmelnetwerk, dat meestal veel dieper gaat dan wij met het blote oog kunnen zien, sturen de andere delen, als een deel ziek wordt, voedingsstoffen om te herstellen. We zagen hierin een duidelijk voorbeeld voor onze leergemeenschap. De gebruikelijke structuur in het modeonderwijs is nogal hiërarchisch: er is één persoon die 'alles weet' (bijvoorbeeld een sterontwerper), iedereen werkt direct of indirect met diegene samen en als hij of zij een dagje vrij heeft, is het een complete chaos. Ons idee is juist dat alle verschillende deelnemers aan dit schoolnetwerk evenveel macht en verantwoordelijkheid hebben om de leeromgeving in stand te houden."
Ons idee is dat alle verschillende deelnemers aan dit schoolnetwerk evenveel macht en verantwoordelijkheid hebben om de leeromgeving in stand te houden.”