Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Muziektherapie studeren als buitenlandse student: ‘Gewoon durven!’

  • Muziek

In zes zomerse weken leerde Merle Nienhaus de Nederlandse taal, om na de vakantie te starten aan de bachelor Muziektherapie van ArtEZ. In vloeiend Nederlands studeerde de Duitse afgelopen zomer af, om met lichte tegenzin het conservatorium te verlaten. “Het was vanaf dag één een warm bad.”   

Muziektherapie studeren als buitenlandse student: ‘Gewoon durven!’

Al bij het plannen van het interview, blijkt hoe goed Merle de Nederlandse taal beheerst. In een e-mail schrijft ze tussen de zinnen door met typisch Nederlandse bijwoorden. “Ik ben er trots op dat ik de taal zo goed spreek. Het was hard werken toen ik me inschreef voor de opleiding. Tijdens de open dag voelde ik aan de sfeer meteen dat ik hier wilde studeren, ik kon alleen niemand verstaan. Die zomer deed ik een taalcursus van zes weken in Münster. Een intensieve tijd, maar met resultaat: ik had de taal onder de knie en kon starten met de opleiding.” 

Als je iets echt wilt, dan houdt geen taal je daarvan af” 

Een nieuwe studie en de hele dag spreken en luisteren in een nieuwe taal, de eerste weken van de opleiding waren vermoeiend voor Merle. “Toch zou ik tegen andere buitenlandse studenten willen zeggen: durf het aan! Als je iets echt wilt, dan houdt geen taal van de wereld je daarvan af.

De opleiding ontvangt je met open armen en zet je in je kracht. Na vier jaar ben ik een ander mens geworden maar ben ik ook nog steeds mezelf. Ik ben van nature vaak bezig met de behoefte van de ander. Tijdens de opleiding leerde ik naar mezelf te luisteren. Van een onzeker meisje dat haar kwaliteiten niet waardeerde, groeide ik uit tot iemand die weet wat ze wil en daar haar plek in gevonden heeft.”


Route uitstippelen 


“Luister waar je gezang hoort en je weet waar Merle is, zeiden mijn opa en oma vroeger al. Als mensen me horen zingen begrijpen ze soms niet dat ik niet kies voor een toekomst op het podium. Ik heb altijd gezongen en vind het leuk om op te treden, maar nu kan ik mensen helpen met wat ik het beste kan. Daar haal ik veel meer voldoening uit. Mijn Duitse zangdocent studeerde zelf ook aan het ArtEZ Conservatorium te Enschede en adviseerde me om een kijkje te gaan nemen. Ik voelde meteen dat dit mijn thuis werd.” 

 Ik was gewend aan een strenger beoordelingssysteem”  

Gedurende de opleiding kwam Merle cultuurverschillen tegen, maar wat haar medestudenten betreft alleen in positieve zin. “Ik heb me altijd heel welkom gevoeld, iedereen is zo hartelijk. Iets wat ik moest loslaten was vooral de hoge eis in mezelf. Vanuit Duitsland was ik gewend aan een strenger beoordelingssysteem.

Mijn klasgenoten merkten dat ik worstelde met die prestatiedrang en namen me mee in hun wereld. Ik paste mijn norm aan en kon de focus op mijn cijfers loslaten, nu vind ik het belangrijker dat ik een goede therapeut ben. En op momenten dat ik nog onzeker ben, check ik mijn twijfel bij anderen. Ik heb genoten van de fijne sfeer, de betrokkenheid van medestudenten en van de docenten.”  

Maria-lied


Merles stagementor en docenten zijn mensen met veel ervaring. “Je mag dat verwachten als je aan het conservatorium studeert, maar ik had niet gedacht dat ik naast het therapeutische ook met piano, zang en gitaar zó zou groeien.” Haar kracht om goed aan te voelen waar de ander behoefte aan heeft, zet Merle nu in voor haar vak.

“Als zangeres voel ik aan wat het publiek wil horen, als therapeut voel ik dat bij cliënten. Mijn scriptie gaat over het effect van muziektherapie op het verminderen van onrust en agitatie bij dementerende ouderen, een doelgroep waar ik graag mee werk. Mijn mooiste ervaring is dat ik een gespannen vrouw die steeds hard een Maria-lied schreeuwde, kon leren zitten en, door met mij te zingen en te ademen, kon leren ontspannen.” 

Fijne ondersteuning

 
Dankzij ArtEZ gaat Merle het werkveld in als een muziektherapeut die ze in Duitsland niet had kunnen worden. “We zijn eclectisch opgeleid met invloeden en inspiratie vanuit veel verschillende invalshoeken. Je krijgt veel vrijheid hoe je jezelf wilt vormen, met fijne ondersteuning van de docenten en de contacten van de opleiding in het werkveld.

 Daarnaast kan ik mijn vak goed verantwoorden dankzij het evidence-based werken, waarbij ik binnen de opleiding heb geleerd om mijn werkwijze te onderbouwen via onderzoeksresultaten. Niet de gemakkelijkste vakken, maar omdat muziektherapie nog niet altijd goed gewaardeerd wordt, vind ik het belangrijk dat ik mijn werk goed kan onderbouwen.” 

Na haar afstuderen gaat Merle op zoek naar een werkplek waar ze kan blijven groeien. “Je eigen ontwikkeling staat nooit stil, ik wil blijven leren!” Ze kwam alweer langs op de open dag in Enschede op 19 november 2022, om zich te oriënteren op een vervolgstudie: de masteropleiding Muziekthearpie.

Meer informatie over de opleiding

Volg Merle