Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

 

Stages

  • Karel de Grote College Nijmegen
  • Clinq!
  • HELD:IN (eigen interdisciplinaire schoolvoorstelling),
  • opleiding Filosoferen met Kinderen
  • minor bij Muziektheater
  • onderwijsstage CMK Rozet
  • BS ’t Panorama Arnhem Noord. 

Afstudeervoorstelling 

L

Als performer werkte ik hier vanuit muziek. Ik onderzocht hoe ik met behulp van een geluid dat ik zelf kan maken, een loopstation en alledaagse spullen om mij heen, een eigenschap kan vertalen. Ik wil laten zien dat alles muziek kan zijn. En dat jij dat ook kan maken.

Mijn afstudeervoorstelling L was ook een muzikaal, filosofisch educatief theaterproduct. Een solovoorstelling bestaande uit een drieluik van muzikale eenheden die het bestaan van god, een binnenwereld van een puber en de tegenstrijdigheden die daar bij komen kijken, blootlegt.

Wie ben je als maker/kunstenaar?

Het liefst werk ik fysiek en muzikaal op de vloer. Ik zie mijnzelf als een makende speler.
Als kunstenaar heef ik ook graag les aan jongeren. Oftewel ik onderzoek graag mét hen. Naar hun eigen lichaam, hoe ze zich verhouden tot elkaar en de wereld. Ik geef het liefst via theater en filosofie hen handvatten hoe dat te onderzoeken.
Ik geef ze graag een zetje,
plant graag een zaadje.
Ben geduldig.

In mijn scriptie schreef ik dan ook over hoe belangrijk dit is in het huidige onderwijssysteem. Ik liet de lezer, door middel van een script van een voorstelling, zien hoe belangrijk socialisatie en subjectivicatie zijn naast de ò zo gewaardeerde kwalificatie.

Kun je iets vertellen over je stage?

Ik liep stage op verschillende basisscholen om filosofie-theater lessen met hen uit te voeren. Of om interactieve dans- en theatervoorstelling HELD:IN op te voeren. Deze voorstelling heeft wederom een filosofische inslag. “Hoe maakbaar ben je?”
Dat onderzoeken we door in de voorstelling de leerlingen de eigenschappen van onze nieuwe held:in te laten kiezen. Gaat dat goed? Hebben we dan nu een perfecte held? Wat zien wij eigenlijk als perfect?
Na de voorstelling, filosoferen we hier samen over waarna we aan de slag gaan met welke eigenschappen zij van zichzelf heroïsch vinden en vooral hoe deze dan vorm krijgen in dans en theater.
Een week van tevoren maken we de leerlingen vast warm voor dit project d.m.v. een strip-helden-werkboek, speciaal gemaakt voor onze voorstelling.

Wat zijn je ambities en toekomstplannen?

Mijn toekomstplannen zijn om, naast de opleiding Verloskunde die ik nu in Rotterdam doe, mij nog in het theaterwerkveld te begeven door middel van filosofie-theater lessen en educatieve projecten of voorstellingen. Daarnaast ben ik samen met alumni Loïs Lint theatraal onderzoek aan het doen vanuit het begrip spatial awareness. Hier zou wel eens een performance uit kunnen komen.

 

 

 

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 7 mei 2024

Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.