Sofia Notenboom

Kopieën van het vergeten
We verzamelen delen, door de jaren heen, delen die veilig kraken, delen die zachtjes breken, delen die nog warm aanvoelen, delen gered van het vergeten.
In mijn beeldend onderzoek bevraag ik voortdurend de aard van mijn herinneringen: welke zijn volledig, juist, betrouwbaar en vooral: welke zijn dat niet? Ik raak aan wat ooit waar was – of leek. Ik ontleed, arceer, zoek naar de essentie die past bij nu – tegelijkertijd omarm ik dat het ‘nu’ alweer verschuift, en dus nooit volledig te vangen is.
Het medium waarin ik werk weerspiegelt de instabiliteit van het menselijk geheugen. Elke reproductie verandert, net als herinneringen dat doen: een kopie van een kopie van een kopie van een kopie, die langzaam zijn intensiteit verliest.
Wie ben jij als Artist Educator?
Als artist educator zie ik een duidelijke overlap tussen mijn eigen werkwijze in mijn beeldend werk en de focus die ik leg binnen de educatie. Met als belangrijkste onderdeel het proces, hier is ruimte voor het stellen van vragen, experiment en het combineren van materialen. Het is wat mij betreft bevrijdend geweest om een proces te gaan zien als waardig leermoment.
Hoe breng jij jouw visie tot uiting in jouw werk?
Voor mij is de belangrijkste uiting die in lijn staat met mijn visie: het stellen van vragen en het aangaan van gesprekken. Ik stel vragen in mijn eigen beeldende proces en ook in de processen die ik begeleid. Niet om antwoorden te vinden, maar om te ontdekken welke (waardevolle) zijtakken er te vinden zijn binnen een proces. Ook vind ik veel houvast binnen de literatuur en hedendaagse kunst, wat fijn dat we het wiel niet opnieuw uit hoeven te vinden!
Wat voor soort onderzoek heb je uitgevoerd tijdens je afstuderen en wat waren de meest opmerkelijke bevindingen?
Het theoretische onderzoek dat ik heb gedaan ging over de mogelijke link tussen het menselijk herinneren en kunst. Met onderwerpen als ‘kunst tegen het vergeten’ en een participatief onderzoek waar we met een groep mensen kunst beschouwden vanuit onze eigen herinneringen. Dit onderzoek vloeit door in mijn beeldende werk. Hier speelt de ontdekking van het onbetrouwbare geheugen, en de melancholie die hierbij komt kijken een grote rol.
Wat zijn jouw ambities als Artist Educator? Wat wil je bereiken in je verdere loopbaan?
Ik zie mijzelf werken in een vrije werkomgeving waar ruimte is voor het proces en reflectie. Het lijkt mij mooi om als zelfstandige verschillende lesprogramma’s aan te bieden aan kunstinstellingen en middelbare scholen.
Voorlopig zie ik mijzelf op verschillende plekken werken, dit geeft mij de vrijheid om verschillende ervaringen op te doen tijdens de start van mijn carrière in het kunstwerkveld.
Met welk materiaal werk je voornamelijk in jouw beeldende praktijk en waarom kies je voor dit materiaal?
Op dit moment bevat mijn beeldend werk vaak een combinatie van audiovisuele dragers en druktechnieken. De analoge TV’s spelen een grote rol als drager, en kunnen echt gezien worden als materiaal. Ik haal veel plezier uit het uitvogelen, repareren en proberen te begrijpen van deze oude techniek. Het omvormen van mijn eigen digitale bron naar een analoge uitkomst laat ruimte over voor ruis, storingen en oneffenheden. Deze toevalligheden zie ik als laatste toevoeging aan mijn werk, een toevoeging die helemaal buiten mijzelf ligt. Deze veranderlijke aard, die ook terugkomt in de druktechnieken die ik gebruik, staan symbool voor de onbetrouwbare- en constant verschuivende herinneringen
Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 27 juni 2025
Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.