Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Sigrid Wijnja

Kunsteducatie
Master
Foto door Sigrid Wijnja en Rutger Vellinga
Foto door Sigrid Wijnja en Rutger Vellinga

BROEZ’N   

 Sigrid H. Wijnja, Basisschool leraar en diep Fries

Visie 

De master kunsteducatie heeft mij een veelheid aan inzichten gegeven, een beetje te vergelijken met de kledingstoel op mijn slaapkamer. Hierop ligt van alles: sokken die eigenlijk al bij de was moeten, broeken die je één keer hebt gedragen, T-shirts die je kwijt was en veel kleren die je alleen even gepast hebt, maar dan toch niet aan doet. Toch hebben al deze kleren iets gemeen; een soort stijl, een thema. Bij iedereen is deze weer anders en iedereen komt er keer op keer weer op terug.   

Voor mij was dit thema het (basis)onderwijs. Als startende leerkracht miste ik dingen die ik verwacht had van het leraarschap; creativiteit, samen zijn, kunst en passie. Deze woorden typeren de thema’s waar ik mij in verdiept heb de afgelopen twee jaar en deze typeren mij. Samen kunst maken op de manier die jou aanspreekt, hiervan ga ik ‘aan’, hiervan ha ik broez’n. Broez’n is een term die gebruikt wordt door de Groninger Henk de Haan. ‘’D’r boven op!’’, ‘’Je best doen’’ en ‘’niks is onmogelijk, al je maar blijft: BROEZ’N’’ 

Foto door Sigrid Wijnja

Urgentie 

In mijn afstudeerwerk staat de passie van de basisschool leraar centraal. Ik heb voor hen ruimte gemaakt om hun talenten in actie te zetten en tijdens het werk op te laden. Dit vertaalde zich naar een ‘neem je hobby mee naar je werk-week’. Hierin zijn we samen op zoek gegaan naar datgene waar zij van ‘aan’ gaan en welk thema er voor hen telkens terugkeert.  In een tijd waarin het onderwijs veelal negatief in het nieuws komt, vind ik het van belang dat we juist de mooie dingen ruimte geven en die laten zien. 

 

‘’Hetgeen wat ik terug zag komen; de cultuur, de kunst, de ziel van de school. Want deze leerkrachten zijn de school, zijn het onderwijs. Zij maken dat leerlingen klaar zijn voor hun toekomst en gelukkig opgroeien. Het is daarvoor van belang dat ze zelf ook tevreden, betrokken en gelukkig zijn. Door ze in hun kracht te zetten met hun talenten en interesses, hebben ook zij een prachtige tijd op hun werk.’’ 
Foto door Sigrid Wijnja
 

Doel 

Voor de toekomst zou ik scholen en leraren willen aanmoedigen om ook zelf de regie te pakken en bewust ruimte te geven aan dat wat zij belangrijk vinden en waar zij gelukkig van worden. In de hoop dat leerkrachten dezelfde ervaringen mogen meemaken en delen als mijn collega’s: 

 

‘‘.. dat is waarom mensen ook stoppen, daar heeft het echt mee te maken. Van; ik kan gewoon mijn ei niet kwijt, ik kan mijn dingen niet doen, want als ik dat doe dan... Kinderen vinden het allemaal geweldig, allemaal! Daarvoor ben je hier toch? Die kinderen toch? En die ontwikkelen zich wel...’’ - Derrick (leraar groep 8)  

 

Foto door Sigrid Wijnja

‘‘Iets wer ien heel erg yn talint foar hat of wer ien hiel erch bliid fan wurd, is ek wol hiel moai as je dot yn je ûnderwiis wer werom sjogge. Dot, dot, euh, faak wurde bern dêr ek hiel bliid fan, omdot dat ek hiel tichtby leit hin. Je hart giet der fan kloppen, dat fyn ik ek moai om te sjen.’’ - Angelique (leraar groep 6)  

  

Foto door Sigrid Wijnja

‘‘…en ek wol yn stikje ûntspanning. Oars bist oltiid mei doelen bezig of wit ik it, is it slagge of is it net slagge? Dan mut je dot wer besjen en der wat mei dwaan en no wie it gewoan puur it plesier fan, we dogge wat mei mekoar, it is gesellich, it is leuk en it is wot oars as oars efkes, ja wille, plesier.’’ - Doete (leraar groep 3)  

Foto door Mathieu Ponds
Foto door Mathieu Ponds

Hier ligt mijn passie: mensen weer in hun kracht zetten en laten Broez’n. Weg met angst, argwaan en correctiedrang. Daarentegen gaan voor vertrouwen, lanterfanten, authenticiteit en ruimte voor eigen passie. 

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 26 juni 2024

Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.