Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Sherazade Fritze

Artisteducator in Theater & Media
Bachelor
Sherazade Fritze
Sherazade Fritze

Als docent zie ik het als mijn rol en verantwoordelijkheid om kinderen via creatieve ingangen de middelen te geven om zich in de breedste zin van het woord te ontwikkelen en om hen te helpen datgene te vinden dat bij hen aansluit. Dat kan betekenen dat een kind een passie vindt buiten het theater. Daar probeer ik ruimte aan te geven. Ik vind theater een geweldig middel om kinderen op persoonlijk en sociaal vlak tools te bieden. 

Als maker zoek ik naar wat de spelers bezighoudt en wat hun relatie is tot het thema waar we mee bezig zijn. Ik probeer materiaal te creëren vanuit de spelers, maar ook vanuit het moment. Waarbij ik observatie een van de belangrijkste uitgangspunten vind. Hiermee wil ik meegeven dat inspiratie voor een creatief product óveral te vinden is, zelfs wanneer je als speler in ‘rustmodus’ bent. 

 Gesprekken fascineren me. Het gedrag dat mensen laten zien op het moment dat ze in ontspannen en zich niet bekeken. Er gaat nu een quote de ronde die ik daar wel op vind aansluiten, “dolce far niente” wat ook wel vertaald naar “de zaligheid van het niets doen”, het is een leefstijl die gewild is in Italië maar die mij herinnert aan dat moment waarin wij “niets doen” want ook dan doe je iets, je bent aan het zijn, en alleen dat al kan super interessant (inspiratie)materiaal zijn!

Binnen mijn onderzoek probeer ik inzicht te krijgen over de invloeden van theater en creatieve educatie op kinderen. Ik ben begonnen vanuit de vraag waarom ikzelf eigenlijk theaterdocent wilde worden en wat ik zo leuk vind aan het lesgeven en het specifiek werken met kinderen. Hierin was het grootste woord “verwondering” wat als antwoord uit de vraag kwam waarom ik de volgende stappen ben gaan zetten om in het vak onderzoek te gaan doen naar de invloeden van creatieve educatie op kinderen en wat voor effecten het heeft op de ontwikkeling van een kind op verschillende vlakken. Zowel het cognitieve, fysiske als sociale deel. Het is super bijzonder hoe kinderen zich kunnen verliezen in een fantasiewereld enkel doordat je als docent een klein beetje sturing geeft met de woorden als “vandaag gaan we op reis in de jungle, zien jullie die gigantische lianen in de bomen hangen?!” en van daaruit kunnen ze je op een hele reis meenemen, zonder gene en met alle eerlijkheid de mooiste en gekste dingen doen. Het is ook een manier die je zou kunnen inzetten om kinderen te helpen in hun ontwikkeling als ze ergens moeite mee hebben of het moeilijk vinden om iets te bespreken. Daarom wil ik graag meer weten over de invloed van theater en creatieve educatie om de inzetbaarheid ervan specifieker en genuanceerder toe te passen.

In de toekomst hoop ik een spil te kunnen zijn in de ontwikkeling van de educatie en van het onderwijssysteem van Nederland zoals wij deze nu kennen. Hierin zou ik willen strijden voor meer creatieve educatie en (inclusief) cultuuronderwijs en voor het belang ervan!

Stage

Kleur in Cultuur - Helen Parkhurst Daltonschool - Kubus Lelystad - Theatergezelschap Vis à Vis - Theaterschool Wilde OOGST

Onderzoek:

Werktitel: De essentiële waarde van theater en creatief onderwijs voor kinderen 

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 14 juni 2022

Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.