Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Sarah Gugler

Docent Beeldende Kunst en Vormgeving
Bachelor
DBKV_SGugler_01
Sarah Gugler

Eindwerk beeldend

Titel: Sein zum Tode

We leven in een tijd waarin de dood vaak als een vijand wordt gezien. Niemand wil graag sterven en niemand maakt graag mee dat een geliefde sterft. Mijn werk gaat over hoe betekenisvol het leven wordt, als we de dood omarmen. Ik zie veel schoonheid in het leven, ook wanneer het niet perfect is. Net als de dood worden imperfecties vaak gezien als iets negatiefs. Als alles in het leven echter perfect zou gaan, zouden we de goede dingen ook minder gaan waarderen. Alles is dan immers goed. Zonder dalen geen pieken, zonder imperfecties geen perfecties. Zonder dood geen leven, zonder leven geen dood.

DBKV_SGugler_02

Statement beeldend werk

Sein zum Tode

Wanneer de vogels weer beginnen te fluiten en het licht weer begint te komen, dat is wanneer het leven begint. Wanneer een kind met zijn knie op de stoep valt en de wond begint te helen, dat is wanneer het leven begint. Wanneer regenwouden worden afgebrand en de eerste wortelen en knoppen beginnen door te breken, dat is wanneer het leven begint. Wanneer je iets slechts hebt gedaan en weer een nieuwe kans krijgt, dat is wanneer het leven begint. Wanneer je weer je volgende verjaardag hebt gevierd en een jaar ouder bent geworden, dat is wanneer het leven begint.

            Zijn
            Een complexiteit
            Of bijzonder gegeven
            Omarm het voor even
            Leven
 

We leven in een tijd waarin de dood vaak als een vijand wordt gezien. Niemand wil graag sterven en niemand maakt graag mee dat een geliefde sterft. We gebruiken zoveel mogelijk dag- en nachtcrèmes om de veroudering tegen te gaan. Botox en fillers vloeien in overvloed. Begraafplaatsen en crematoria worden steeds verder buiten de stad geplaatst. Oh, wat is het erg om ouder te worden: elke dag is er weer één dichter bij de dood. De dood wordt steeds meer ontweken.

Mijn werk gaat over hoe betekenisvol het leven wordt als we de dood omarmen. Een filosoof die me in deze gedachtegang inspireert is Martin Heidegger. Het Sein zum Tode, of ook wel het zijn-naar-de-dood zoals Heidegger dat noemt, behoort tot het er-zijn. Beiden zijn volgens hem onafscheidelijk van elkaar. Ook zegt hij dat we moeten afstappen van het idee dat de dood een specifiek moment aan het einde van ons leven is. De dood gaat dus niet pas een rol spelen aan het einde van ons leven, de dood bepaalt altijd al ons leven[1]. Door het bestaan van de dood krijgt ons leven dus juist betekenis en urgentie.

Ik zie veel schoonheid in het leven, juist ondanks alle imperfecties die zij met zich meebrengt. Imperfecties worden net als de dood vaak gezien als iets negatiefs. Als alles in het leven perfect zou gaan, zouden we de goede dingen ook minder gaan waarderen. Alles is dan immers goed. Zonder dalen geen pieken, zonder imperfecties geen perfecties. Zonder dood geen leven, zonder leven geen dood.       

DBKV_SGugler_03

Eindwerk educatie

Mijn onderzoek begon bij mijn interesse voor materiaal en duurzaamheid. Duurzaamheid is een onderwerp dat speelt in deze tijd, daarom is het belangrijk om het op jonge leeftijd al met kinderen hier over te hebben. Om verandering in deze wereld te brengen is het nodig om duurzaamheid te normaliseren. Het product dat ik ontworpen heb, heeft als doel om de kinderen van de Vrijstaat kunstwerkplaats op een laagdrempelige manier in contact te laten komen met het onderwerp duurzaamheid. De focus van het product ligt op het gebruiken van materiaal op een duurzame manier.

Visie educatie

Ik denk dat kunst en kunsteducatie zeer geschikt zijn om onderwerpen als duurzaamheid aan te kaarten. Kunst leert mensen buiten gebaande paden te treden en hun referentiekaders te vergroten. Via het kunst educatieve product dat ik voor mijn ontwerp onderzoek heb ontworpen, hoop ik ook de referentiekaders van de kinderen te vergroten. De kinderen gaan namelijk met gerecycled materiaal beeldend werk maken. School is de enige plek waar veel kinderen de vraag van duurzaamheid krijgen voorgelegd. Om deze reden vind ik het mooi om via kunsteducatie iets over dit onderwerp mee te geven. Door gerecycled materiaal te gebruiken in het beeldende werk, krijgt ondergewaardeerd materiaal, zoals afval, weer een nieuwe waarde.

Ambitie

Naast kunst heb ik ook interesse in andere vakgebieden. Na deze opleiding zou ik me hier graag nog verder in willen verdiepen, wellicht door middel van een studie op een compleet ander vlak. Daarnaast ga ik ook door met het maken van beeldend werk.


[1] Kamphuis, L. (2012). Sein zum Tode en (je) verliezen in de sport. (Bachelor scriptie). Geraadpleegd van: file:///C:/Users/xiang/Downloads/lkamphuis_SeinzumTodeen(je)verliezenindesport.pdf

 

 

 

Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.