Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Sara van Streun

Docent Beeldende Kunst en Vormgeving
Bachelor

Aanraking. Herhaling. Erkenning.

Ik zoek contact via mijn lichaam. Ik reik uit, maar word niet altijd gezien. Niet altijd gevoeld.

Liefhebben. Irritatie. Acceptatie. Verduren. Telkens weer diezelfde cirkel van proberen.

De handeling is een ritueel, Ik breng alginaat aan op mijn huid – een tweede huid, een poging om mezelf opnieuw te vormen. Ik haal het eraf. Laag na laag. Opnieuw. En opnieuw.

Elke laag onthult iets. Elke laag verbergt iets. Wat ik afwas, blijft toch bestaan. Maar wat ik wil vasthouden, vervaagt.

Telkens weer diezelfde cirkel van proberen.

Ik zoek contact via mijn lichaam. Ik reik uit, maar word niet gezien.

 

Wat voor soort onderzoek heb je uitgevoerd tijdens je afstuderen en wat waren de meest opmerkelijke bevindingen? 
Mijn proces begint vaak bij het doen: met mijn handen werken, het materiaal verkennen, en van daaruit tot een beginpunt komen. Die fysieke handeling verbind ik met mijn intrinsieke ervaringen. Wat ik heb ontdekt, is dat werken vanuit persoonlijke motivatie krachtig kan zijn, maar ook zijn grenzen kent. Omdat het zo dicht bij mezelf ligt, kan het publiek soms moeite hebben om zich erin te herkennen of erdoor geraakt te worden. Tijdens dit proces heb ik geleerd hoe belangrijk het is om ruimte te maken voor herkenning – zodat het publiek niet alleen kijkt, maar ook voelt, en zich op een eigen manier kan verbinden met wat ik laat zien.

Wat zijn jouw ambities als Artist Educator? Wat wil je bereiken in je verdere loopbaan? 
Op dit moment werk ik bij het keramiekatelier in Arnhem, waar ik workshops en cursussen geef. Ik merk dat ik daar écht plezier uit haal en voel dat ik me op dit vlak verder wil ontwikkelen. Keramiek is een materiaal dat goed bij mij past. Mijn grootste droom is dan ook om later een eigen keramiekatelier te hebben, waarin een werkplaats en een koffiekar of -bar op een natuurlijke manier met elkaar verweven zijn.
Tegelijkertijd blijft performance een medium dat me blijft intrigeren. Performen zit in mijn bloed, en ik wil dit blijven onderzoeken als een belangrijk onderdeel van mijn artistieke praktijk.

Met welk materiaal werk je voornamelijk in jouw beeldende praktijk en waarom kies je voor dit materiaal?  
In mijn beeldend werk richt ik me voornamelijk op film en aanraking als mijn voornaamste media. Het materiaal waarmee ik werk is voor mij niet het uitgangspunt; het draait vooral om de ervaring, de lichamelijkheid en de beleving van aanraking. De keuze voor een bepaald materiaal komt voort uit het gevoel dat ik op dat moment wil overbrengen, en niet uit een voorkeur voor het materiaal zelf. Zo heb ik bijvoorbeeld gewerkt met ijzer en keramiek – niet omdat deze materialen op zichzelf belangrijk voor me zijn, maar omdat ze op dat moment het juiste gevoel wisten op te roepen en te versterken binnen het werk. Mijn praktijk is dus intuïtief en ervaringsgericht, waarbij de zintuiglijke beleving en de gevoelsmatige impact centraal staan.

 

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 27 juni 2025

Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.