Rosa Treur

Een meisje zoals jij
In een meisje zoals jij onderzoek ik de gelaagdheid van mijn vrouwelijke identiteit in een wereld vol grijstinten en verwachtingen. Ik ben niet alleen mijn werk, mijn rol, religie of uiterlijk – maar juist de som van al die delen. Met deze fotoserie bevraag ik het stereotype ‘meisje’ en door te spelen met de waarneming nodig ik de kijker uit om verder te kijken dan wat bekend en herkenbaar lijkt. Door collage, herwerking en het gebruik van textiel, worden clichés als ‘zacht’ en ‘vrouwelijk’ in een harde, kleurloze realiteit geplaatst. Roze doeken hangen contrasterend in een grijze wereld – kwetsbaar en krachtig tegelijk. Mijn beelden stellen de vraag: kun je buiten je eigen kaders kijken, en echt zien? Dit werk is een pleidooi voor het erkennen van complexiteit, in de kunst én in het onderwijs. Niet om jezelf te bewijzen, maar om jezelf te mogen zijn. Niet als een meisje zoals jij, maar een meisje zoals ik.
Hoe breng jij jouw visie tot uiting in jouw werk?
Om kunst écht toegankelijk te maken, is mensenkennis essentieel. Wie je bent als individu krijgt een steeds centralere plek – in de maatschappij, in het onderwijs en ook binnen het kunstenaarschap. Als artist educator vind ik het belangrijk om ruimte te geven aan de zoektocht naar identiteit en persoonlijke ontwikkeling. In mijn werk onderzoek ik dan ook de gelaagdheid van de mens: wie ben jij, en hoe wordt dat gezien? Een onderzoek naar erkenning en begrip – want dat is iets waar we allemaal naar verlangen.
Welke stage heb je gelopen en welke waardevolle lessen heb je hieruit gehaald die je toepast in je professionele praktijk?
Ik heb stagegelopen bij Museum MORE als educatie medewerker. Daar ontdekte ik hoe waardevol museumeducatie is om mensen, buiten het klaslokaal, kennis te laten maken met kunst. In een museum draait het niet alleen om wat er te zien is, maar vooral om de relatie die ontstaat tussen het kunstwerk en de kijker. Die interactie mocht ik tijdens mijn stageonderzoeken én vormgeven. Dat deed ik via educatieve producten en programma’s, maar ook door co-creatie en intergenerationele museumbezoeken.
Ik geloof dat kunst voor iedereen is – soms is er alleen iemand nodig die je helpt om dat ook echt te ervaren.
Wat voor soort onderzoek heb je uitgevoerd tijdens je afstuderen en wat waren de meest opmerkelijke bevindingen?
Mijn onderzoek gaat over hoe een kunstmuseum toegankelijker kan worden voor jonge mensen en daarbij de gemoedstoestand van jongeren kan verbeteren. Als resultaat ontwierp ik het product MUSEUMSOEP: een kaartenboekje dat jongeren op een speelse, interactieve en laagdrempelige manier uitnodigt om kunst te bekijken en tot rust te komen in het museum.
Een van de meest opvallende bevindingen tijdens mijn onderzoek was hoe actueel dit onderwerp is. Uit gesprekken met professionals uit de museumsector en het bestuderen van recente rapporten bleek dat er landelijk een sterke behoefte bestaat om jongeren meer te betrekken bij musea. Tegelijkertijd groeit de wens om kunst en de geestelijke gezondheidszorg nauwer met elkaar te verbinden.
Hoe dat het beste kan, blijkt nog een open vraag. Met MUSEUMSOEP hoop ik een waardevol antwoord te bieden – voor Museum MORE, maar ook voor andere musea, culturele instellingen en het onderwijs.
Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 27 juni 2025
Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.