Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram

Robin Wiggelman

Docent Beeldende Kunst en Vormgeving
Bachelor
Robin Wiggelman
Robin Wiggelman
''Zijn boodschappen de producten op het lijstje, of zijn dat de gegevens die wij hiermee achterlaten?''

In onze hedendaagse data gedreven maatschappij worden er op ieder moment van de dag grote hoeveelheden informatie verzameld over ons. We zijn gebruikers, consumenten en laten in de digitale wereld overal sporen na. Met onze digitale voetafdruk laten wij, zonder dat wij er altijd bewust van zijn, een enorme schat aan data achter. Hoe zit dat buiten de digitale wereld?  

 

Boodschappenlijstjes worden vaak gezien als een alledaags en onbelangrijk gebruiksvoorwerp, maar wanneer we er iets langer naar kijken, zien we dat het veel persoonlijke data bevat. Ik leer de persoon achter het boodschappenlijstje kennen door het handschrift, de ordening en productkeuzes.  Hierdoor ontstaat er plots een vorm van intimiteit. 

 

Het afgelopen jaar heb ik verloren boodschappenlijstjes in winkelmandjes verzameld. Het zijn er ruim vijfenzeventig. Deze onschuldig lijkende papiertjes worden door mij hergebruikt. Het is een visualisatie en fysieke vorm van een dataverzameling. Hiermee maak ik iets dat in de digitale wereld nogal ongrijpbaar en abstract is, tastbaar en zichtbaar. 

 

 

Beeldend werk: BOODSCHAP

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 13 juli 2023

Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.