Quincy Thijssen

Wanneer het licht fluistert
Deze fotoreeks is het resultaat van een toegewijde en persoonlijke zoektocht naar de schoonheid van alledaagse perfectie in de avond. Elk beeld weerspiegelt een urenlange wandeling, waarin het duister zich langzaamaan begon te vormen. Het vormde zich niet als een beperking, maar juist als een uitdaging. Zonder kunstlicht, volledig afhankelijk van straatverlichting en schaduw. De fotografie werd een vaste gewoonte: luisteren naar een e-boek, stappen zetten, observeren en concentratie. Naarmate ik vaker op pad ging, nam het aantal foto's per tocht af, maar groeide de voldoening en betekenis per beeld. De avond transformeerde vertrouwde plekken tot nieuwe beelden getoond in het licht, vol contrasten en lijnen die overdag voor mij onzichtbaar waren. Deze transformatie ontwikkelde zich tot een fascinerende zoektocht. Deze fotoreeks is dan ook een weerspiegeling van die zoektocht: het vinden van schoonheid in kleine, alledaagse, vaak onopgemerkte momenten. Een eerbetoon naar de drang naar perfectie binnen het onvoorspelbare licht, donker, en alles daartussen.
Wie ben jij als Artist Educator?
Plezier in het maken staat voor op. Kunst hoeft niet altijd een boodschap of een lading te hebben maar kan ook mooi zijn. Kunst heeft ons veel gebracht en dit moeten we ook blijven onthouden en voortzetten. Door bezig te zijn met mijn fascinatie, bijvoorbeeld fotografie, en dit toe te passen in mijn lessen, ga ik elke dag met plezier naar stage. Ik leer niet alleen aan de studenten maar ik leer ook van hen.
Hoe breng jij jouw visie tot uiting in jouw werk?
Over het algemeen maak ik vrij letterlijke kunst. Voor het beeldend examen ben ik meer op mijn gevoel afgegaan.
Welke stage heb je gelopen en welke waardevolle lessen heb je hieruit gehaald die je toepast in je professionele praktijk?
Ik loop een LIO-stage op het RijnIJssel. Hier heb ik ontzettend veel geleerd. Lessen ontwikkelen vanaf het startpunt tot aan het examen. Examens afnemen en beoordelen. Timemanagement was ook een punt waarin ik veel stappen heb gezet en mezelf heb ontwikkeld. Daarnaast is studenten contact erg belangrijk en wordt het met de komst van AI en de ontwikkelingen van ChatGPT steeds belangrijker en verschuift onze rol als docent van kennis overdrager naar coach.
Wat voor soort onderzoek heb je uitgevoerd tijdens je afstuderen en wat waren de meest opmerkelijke bevindingen?
Mijn onderzoek ging over ChatGPT binnen kunstonderwijs. ChatGPT is er, dus waarom zou je er geen gebruik van maken? We gebruiken toch ook een rekenmachine? Die geeft ook antwoord op je rekenvraag. Wij als docent gaan dieper in op de ethische kwesties. In deze tijd wordt het steeds belangrijker om contact met studenten of leerlingen te hebben. De druk op deze doelgroep wordt steeds groter en je ziet een toename van mentale problemen bij jongeren. Zoals ik net aangaf onze rol als docent van kennis overdrager naar coach. Een docent zal nooit verdwijnen maar de rol van de docent veranderd wel.
Wat zijn jouw ambities als Artist Educator? Wat wil je bereiken in je verdere loopbaan?
Mijn ambitie is om docent te worden en leerlingen/studenten te helpen en te leren wat kunst te bieden heeft.
Met welk materiaal werk je voornamelijk in jouw beeldende praktijk en waarom kies je voor dit materiaal?
Als het gaat om mijn afstudeerwerk heb ik gekozen om te fotograferen. Ik heb hiervoor gekozen omdat ik me comfortabel voel met mijn camera en ik mijn gevoel hierin kwijt kan. Zoals ik zei werk ik best letterlijk en wat is letterlijker dan beeld.
Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 27 juni 2025
Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.