Ga naar de hoofdcontent Pijl naar rechts pictogram
internet-patrickverhoeven-queerkunstkijken_header - nieuw
internet-patrickverhoeven-queerkunstkijken_header - nieuw

Het kunstwerk als ‘conversation piece’ voor lhbti-acceptatie 

Voor mijn afstuderen heb ik in een uitgebreid theoretisch en praktisch onderzoek een workshoples ontwikkeld rondom seksuele- & genderdiversiteit om lhbti-acceptatie te bevorderen bij jongeren in schoolverband. Hiervoor ben ik een #queer_beeldbank website gestart met kunstwerken die als ‘conversation piece’ ingezet worden voor een gesprek waarna er visueel wordt gereflecteerd op het thema via een beeldcollage. 

De #queer_beeldbank website is een ongoing project waarbij participanten kunst- en fotowerken kunnen aandragen zodat er een gevarieerd toegankelijk depot van queer-kunst ontstaat. In mijn rol als ‘depotbeheerder’ van de queer-collectie beoordeel ik het kunstwerk op geschiktheid voor het onderwijs waarbij ik streef naar inclusiviteit in de genderdiversiteit van de makers, naar lhbti-diversiteit in de thematiek en door kunstenaars van kleur en met een niet-westerse achtergrond erin op te nemen. Het uiteindelijke doel is om een virtueel platform, een ‘depot-als-netwerk’ te creëren.  

 

 

Achtergrond/visie

In mijn werk als artist educator komt het mens-zijn, de educator en de maker in een onderzoekende vorm samen.   

Als ‘educator’ kom ik op voor de lhbti- & queer-community waartoe ik mijzelf reken. Dit deed ik in de vorm van kijk & maak workshoplessen op middelbare scholen rondom het thema seksuele- & genderdiversiteit. De workshops hadden als doel de jongeren ruimte te bieden om samen na te denken over lhbti-diversiteit dat uiteindelijk tot meer lhbti-acceptatie kan leiden. Gedurende de workshops keken leerlingen samen naar een kunstwerk waarbij er een dialoog plaatsvond en het kunstwerk als een ‘conversation piece’ diende. Hierna werd er in groepjes visueel gereflecteerd door het maken van een beeldcollage. Met deze aanpak heb ik getracht een ‘in-between moment’ te creeëren: Een moment van verruimd bewustzijn waarin gevestigde meningen door nieuwe gedachtes worden uitgedaagd. Hiervoor heb ik inspiratie gezocht bij politiek filosofe Hannah Arendt. 

Als ‘artist’ maak ik grote collages die een reflectie zijn op de dingen die ik lees, onderzoek en de ideeën die ik hierover heb. Ze laten in hun artistieke vorm en meerlagigheid het onderzoeksproces zien over het kijken naar kunst middels slow looking* en hoe de ideeën hierover zijn geëvolueerd naar waar ik nu sta als artist educator.   

In mijn afstudeeronderzoek komen de ‘educator’ en de ‘artist’ op verschillende manieren samen. Ik breng bijvoorbeeld mijn eigen medium collages in, want ik laat leerlingen in groepjes visueel door middel van het maken van beeldcollages reflecteren.   

*Slow looking staat voor het aandachtig kijken naar kunst en de hieruit ontvouwde dialoog.  

Urgentie

‘Homo’ is het meest gebruikte scheldwoord onder jongeren en in het voetbalstadion wordt het ook wekelijks door spreekkoren gescandeerd. Desondanks staat de Nederlandse bevolking door de maatschappelijke discussie overwegend positief tegenover lhbti-acceptatie. Zelfs één van de hoogste ter wereld (76%). Maar als dit zichtbare vormen aanneemt zoals affectief in het openbaar hand in hand lopen of zoenen is de tolerantiegrens snel bereikt, daarnaast loopt de acceptatiecurve vanaf 2017 iets terug (Huijnk, 2022).  

Vanuit engagement voel ik urgentie om een bijdrage te leveren aan de lhbti-gemeenschap. Het streven is om met de kijk & maak workshoples een verandering teweeg te brengen waarbij er meer empathisch begrip ontstaat voor ander ten behoeve van lhbti-acceptatie en tegen discriminatie. Dit voor de lhbti-jongeren van nu en die van de toekomst. 

Doel

Als educator geef ik de nodige workshops rondom het kijken naar kunst gebaseerd op slow looking en het idee is om deze aan te vullen met de kijk & maak workshoples. Graag zet ik deze in als voorlichtingsles bij het COC waarbij de workshoples in de toekomst door andere voorlichters en educatoren op middelbare scholen en mbo’s in praktijk kan worden gebracht. Tenslotte wil ik met de kunst- en fotowerken uit de #queer_beeldbank een Denkraum vormen voor een rijker geschakeerde kunstgeschiedenis (canon). Graag laat ik deze groeien met jouw bijdrage:  

#welk_kunstwerk_draag_jij_voor?
ter uitbreiding van de queer-beeldbank 

 

 

Deze pagina is voor het laatst gewijzigd op 27 juni 2022

Sta jij op deze pagina? En heb je een opmerking? Mail naar de redactie.