
ArtEZ wil de kwaliteit van haar onderwijs en onderzoek altijd blijven verhogen. Kwaliteitszorg is immers nooit ‘af’: het is een doorlopend proces. We zijn met de hele organisatie verantwoordelijk voor de kwaliteit van ArtEZ. De afdeling Onderwijs & Kwaliteit helpt ArtEZ om de kwaliteit van opleidingen en onderzoek te bewaken en te verbeteren.
Onze ambities en plannen voor kwaliteitszorg hebben we vastgelegd in het Kader Kwaliteitszorgsysteem. Dit kader sluit aan op de ambities die in het Instellingsplan 2022-2026 worden genoemd. Voor elke eenheid is er een uitgewerkt Kwaliteitszorgplan. In ons kwaliteitszorgsysteem beschrijven we hoe we de kwaliteit van onderwijs en onderzoek volgen en verbeteren. Dat proces stellen we bij wanneer dat nodig is: onze eisen aan de kwaliteit van onderwijs en onderzoek kunnen in de loop van de tijd veranderen.
In het Kader Kwaliteitszorgsysteem van ArtEZ staat de doorlopende dialoog centraal. Daarmee bedoelen we dat we voortdurend met elkaar in gesprek gaan over kwaliteit. We evalueren lessen, beoordelen curricula en ontwikkelen deze verder door. Ook kijken we kritisch naar werkprocessen. In overleg met de betrokkenen maken we vervolgens een stappenplan voor verbetering. ArtEZ gebruikt het Plan-Do-Check-Act-model (PDCA-model) om aan kwaliteitsverbetering te werken
De opleidingen vragen belangrijke professionals uit het werkveld om feedback te geven op het onderwijs. Ook zijn bij eindbeoordelingen van het werk van onze studenten deskundigen uit het werkveld aanwezig. Op basis van hun mening versterken en vernieuwen we onze opleidingen en lectoraten. Hierbij proberen we zo veel mogelijk aan te sluiten bij ontwikkelingen van dit moment uit de beroepspraktijk.
ArtEZ vindt het belangrijk om te weten hoe studenten, docenten en alumni ons onderwijs waarderen. Wat gaat goed? Wat kan beter? Daarom vragen we studenten, docenten en alumni regelmatig om hun mening te geven.
We vragen studenten jaarlijks om de Nationale Studenten Enquête (NSE) in te vullen. Dit is een landelijk onderzoek waarin studeten laten weten wat ze vinden van opleidingen aan hogescholen en universiteiten. Alumni delen via de Kunstenmonitor hun ervaringen op de arbeidsmarkt en hoe hun opleiding ze heeft voorbereid op die beroepswereld.
De Opleidingscommissies, Deelraden en de Medezeggenschapsraad zijn betrokken bij de kwaliteitszorg vanuit hun eigen in de WHW (Wet hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek) gespecificeerde rol.
Alle opleidingen van ArtEZ zijn geaccrediteerd. Dit betekent dat de kwaliteit van ons onderwijs jaarlijks wordt beoordeeld door deskundigen van buiten de organisatie. Zij beoordelen de opleidingen op basis van kwaliteitseisen die landelijk zijn vastgesteld.
Accreditatie is een bewijs dat de kwaliteit van een opleiding voldoet aan de landelijke eisen voor onderwijs van de Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie (NVAO). De NVAO beoordeelt elke zes jaar of de opleidingen nog aan alle kwaliteitseisen voldoen.
De controles worden uitgevoerd door een visitatiecommissie. Deze bestaat uit onafhankelijke deskundigen van buiten de opleiding. Zij beoordelen onze opleidingen op basis van documenten en een zelfevaluatierapport van de opleiding.
Daarnaast bezoekt de visitatiecommissie de opleiding. Tijdens dit bezoek voert de commissie gesprekken met verschillende personen: van studenten tot vertegenwoordigers uit het werkveld, van de examencommissie tot het management.
De rapporten met de beoordeling van ArtEZ-opleidingen vind je op de site van de NVAO.
Aan het einde van het accreditatieproces vindt er een ontwikkelgesprek plaats tussen de opleiding en de visitatiecommissie. Een ontwikkelgesprek gaat over verbeteringen of ontwikkelingen die de opleiding wil inzetten of doorvoeren. De verslagen van die ontwikkelgesprekken vind je hieronder.
Vanzelfsprekend bewaken we ook de kwaliteit van ons onderzoek. Het proces daarvoor is vergelijkbaar met dat voor opleidingen. De Research Unit van ArtEZ voldoet daarmee aan de eisen van het Brancheprotocol Kwaliteitszorg Onderzoek (BKO). De rapporten van de NVAO hierover zijn te lezen op de site van de NVAO.