Het tweejarige programma combineert een persoonlijke leerroute met een gemeenschappelijk programma. In je individuele traject volg je hoofdvaklessen en coaching, heb je een persoonlijk budget voor masterclasses en trainingen en schrijf je jaarlijks een persoonlijk studieplan met leerdoelen en onderzoeksvragen. In het gemeenschappelijk deel werk je in het Performance Lab aan conceptontwikkeling, podiumpresentatie en publiekswerking.
In jaar 1 verdiep je techniek en interpretatie, onderzoek je nieuwe uitvoeringspraktijken en leg je de basis voor je onderzoeksrichting. In jaar 2 focus je op productie en presentatie: je bouwt je portfolio uit, werkt met externe coaches/partners en rondt af met een masterproef: een performatief eindproject met een onderbouwde curatorial context en heldere onderzoeksverantwoording.
In het individuele traject volg je je eigen hoofdvaklessen, waarbij je je verdiept in je eigen vakgebied en je muzikale kennis en instrumentale vaardigheden verder ontwikkelt. We dagen je uit om verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen studieproces en ontwikkeling. Met het kader van de opleiding als leidraad ben je vrij om te zoeken naar creatieve oplossingen en te experimenteren.
Elke dinsdag werk je in het Performance Lab aan live-presentatie in de volle breedte: podiumpresentatie, theatraliteit, publiekswerking, schrijven en conceptontwikkeling. Je ontwikkelt, test en scherpt je ideeën in korte sprints. Je bezoekt elkaars try-outs, geeft gerichte feedback en vertaalt die meteen naar je volgende versie. Je leert dus met en van elkaar. Het jaar is opgedeeld in blokken die eindigen met publieke presentaties.
Gastkunstenaars uit het internationale werkveld werken hands-on met je mee. Niet alleen om samen muziek te maken, maar om betekenisvolle ervaringen te ontwerpen: actueel, persoonlijk en voor echt publiek. Je leert formats bouwen die passen bij plek en doel, en je verbindt het vertrouwde repertoire aan nieuwe vormen en contexten.
Residency Project (jaar 1 & 2)
In beide jaren werk je in een residency met een toonaangevend ensemble of maker. Voorbeelden:
- Nederlands Blazersensemble (NBE) - studenten werden meegenomen in de werkwijze van NBE en muzikaal en conceptueel begeleid. Daarna ontwikkelden ze een route met performances door Zwolle.
- Ragazze Quartet – coaching richting interdisciplinaire performance; resultaten gepresenteerd op SeptemberMe Festival.
- Eerdere residents waren o.a. Nederlands Kamerkoor en Holland Baroque.
Binnen het Performance Lab word je aangemoedigd om het traditionele en het nieuwe te verenigen, om het bekende te integreren in het nog onbekende. Je bouwt podiumkilometers, scherpt je signatuur en leert werken met en voor publiek.
Connecting the Dots bestaat uit een projectweek, diverse workshops en de cursus Meet the Master. In dit programma gaat het om uitwisselen, samenwerken en verbinden: je krijgt een voorproefje van andere vakgebieden en je profiteert van het werken met makers die, net als jij, hun eigen praktijk aan het ontwikkelen zijn.
Het thema en de werkwijze van de projectweek worden elk jaar gezamenlijk bepaald. In 2025 was hoofdgast regisseur en choreograaf Martin Buttler. Studenten maakten een minifestival met site specific performances, hierbij begeleid en geïnspireerd door coaches op het gebied van tekst, improvisatie, sound&space en graphic scores.
Een ander voorbeeld was het thema moving images In 2022/23. Gastdocent componist Jacob ter Veldhuis (Jacob TV) nam de groep drie dagen mee in een beeldende wereld van groovende, op spraaksamples gebaseerde boombox-composities, kleurrijke orkestwerken en de reality-opera THE NEWS. In teams werd aan eigen concepten gewerkt, met coaching vanuit diverse disciplines. De week eindigde met een optreden in Focus Filmtheater Arnhem.